Abstract:
پژوهش علمی کوششی نظاممند جهت پاسخ دادن به پرسشهای پژوهش است. یکی از بخشهای اصلی هر پژوهش علمی، گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها جهت آزمون فرضیات بیان شده توسط محقق است. انتخاب یک روش پژوهش مناسب، محقق را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری میرساند. پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است که با رویکردی استقرایی انجام شده است، نوع دادههای پژوهش کمی بوده و به روش پرسش نامه گردآوری شده است. از منظر روش یک مطالعه پیمایشی از نوع همبستگی است و در دسته مطالعات توصیفی قرار می گیرد. جامعه آماری مورد پژوهش دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هستند و در مجموع تعداد 42 پرسشامه پاسخ داده شد. در این پژوهش از آزمون چولگی و کشیدگی و آزمون کولموگروف-اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن دادهها استفاده شده است. نتایج به دست آمده در چهار فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. در فرضیه اول انگیزه پیشرفت بر روی تفکر استراتژیک اثر مثبت و معنا داری دارد. در فرضیه دوم تفکر خلاق بر روی تفکر استراتژیک اثر مثبت ومعنا داردی دارد. در فرضیه سوم انگیزه پیشرفت بر روی تفکر خلاق اثر مثبت ومعناداری دارد. در فرضیه چهارم تفکر خلاق بر روی تفکر استراتژیک وانگیزه پیشرفت اثر مثبت و معنا داری دارد.
Machine summary:
, & Liu - Chin Davari&AlizadehMajd - achievement motivation - Elliot - Tucher - Kettunen ؛ زمرنینگ 1 ، 2018).
در این زمینه یکی از مهمترین مولفه های کلیدی که می تواند به مدیران و متولیان سازمان کمک کند، تفکر استراتژیک است که مدیران با بالا بردن توان و قدرت تفکر خود در این زمینه باعث تقویت عملکرد خود و انگیزه پیشرفت را در سازمان تحت امر خود ایجاد کنند و قادر به حل مسائل جاری خواهند بود (مختاری پور و سیادت - Zeemering Balouei&etal - Suseno & Pinnington - McCauley& Wakefield در حوزه عملکرد شغلی دو طبقه وسیع از رفتار کارکنان را شناسایی نموده اند، عملکرد وظیفه ای و عملکرد زمینه ای.
همچنین ضرورت پژوهش حاضر، در مورد تاثیر و استفاده از تفکر استراتژیک برای ایجاد پیشرفت در سازمان و ایجاد انگیزه در افراد مجموعه هدف است که انجام این امر وابسته به تفکری خلاق و متفاوت تر از قبل می باشد که در سطح استراتژیک برای شکل دادن به سیاست های سازمان امر مهمی به شمار می رود.
برای بررسی نقش متغییر میانجی یعنی همان تفکر خلاق بر روی دو متغییر مستقل و وابسته که همان تفکر استراتژیک و انگیزه پیشرفت است از آزمون سوبل استفاده کرده ایم (آزمون سوبل رویکرد در قبول یا رد فرضیات مربوط به نقش میانجی یک متغیر می باشد که این مقدار باید بالاتر 1.
چهار فرضیه استفاده شده در این آزمون عبارت بودند از 1- انگیزه پیشرفت بر روی تفکر استراتژیک اثر مثبت و معنا داری دارد.