Abstract:
هدف: بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی و انگیزه اشتراک دانش کارکنان سازمان اسناد و
کتابخانه ملی ایران است. روش پژوهش: به لحاظ هدف روش از نوع کاربردی بوده و به لحاظ روش اجرای
پژوهش از نوع پیمایشی میباشد و براساس چگونگی ارتباط بین متغیرها از نوع پژوهشهای همبستگی است.
جامعه آماری پژوهش حاضر ١١٢٧ نفر از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که براساس جدول
مورگان ٢٨٧ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای ساده پرسشنامه بین
آنها توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از
تکنیک مدل معادلات ساختاری تحلیل صورت گرفته است.
یافتههای پژوهش: تمام فرضیه پژوهش: ١- هرچه استفاده از سایتهای شبکههای اجتماعی بیشتر باشد،
انتظار پاداشهای بیرونی نیز بیشتر میشود. ٢- هرچه استفاده از سایتهای شبکههای اجتماعی بیشتر باشد،
احساس اعتماد به نفس بیشتر میشود. ٣- هرچه استفاده از سایتهای شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، تاثیر
نگرش افراد برای به اشتراکگذاری دانش بیشتر خواهد شد. ٤- هرچه پیش بینی روابط متقابل بیشتر باشد،
نگرش نسبت به اشتراک دانش مطلوبتر خواهد بود. ٥- هرچه احساس خود ارزشی از طریق استفاده از
شبکههای اجتماعی بیشتر شود، نگرش نسبت به اشتراک دانش مطلوبتر خواهد بود. ٦- هرچه احساس
ارزش خود را از طریق استفاده از شبکههای اجتماعی بیشتر کنید، هنجار ذهنی برای اشتراک دانش بیشتر
است. ٧- هرچه میزان فضای سازمانی برای پذیرش استفاده از شبکههای اجتماعی درک شود، هنجار ذهنی
برای اشتراک دانش بیشتر میشود. ٨- هرچه هنجار ذهنی در تقسیم دانش بیشتر باشد، نگرشها نسبت به
اشتراک دانش مطلوبتر است. ٩- هرچه نگرش نسبت به اشتراک دانش مطلوبتر باشد، قصد اشتراک دانش بیشتر خواهد بود. ١٠ - هرچه هنجار ذهنی برای به اشتراکگذاری دانش بیشتر باشد، قصد اشتراک
دانش بیشتر خواهد بود. ١١ - هرچه میزان فضای سازمانی برای پذیرش استفاده از شبکههای اجتماعی درک
شود، قصد اشتراک دانش بیشتر خواهد بود؛ تایید میگردد. نتیجهگیری: از آنجایی که شبکههای اجتماعی
به عنوان منابع کسب اطلاعات در همه زمینههای علوم است و در ارتقای دانش و اشتراک دانش کارکنان
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاثیرگذار بوده است، میتوان بستری مناسب در شبکههای اجتماعی با
هدف اشتراکگذاری تجارب و افزایش سطح دانش کاربران با در نظر گرفتن امنیت اطلاعات کاربران و
صحت اطلاعات ارائه شده ایجاد نمود تا بتواند امکانات و مسیرهای جدیدی را پیشروی کارکنان، مدیران
و برنامهریزان این حوزه قرار دهد.
Machine summary:
نتيجه گيري: از آنجايي که شبکه هاي اجتماعي به عنوان منابع کسب اطلاعات در همه زمينه هاي علوم است و در ارتقاي دانش و اشتراک دانش کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران تأثيرگذار بوده است ، ميتوان بستري مناسب در شبکه هاي اجتماعي با هدف اشتراکگذاري تجارب و افزايش سطح دانش کاربران با در نظر گرفتن امنيت اطلاعات کاربران و صحت اطلاعات ارائه شده ايجاد نمود تا بتواند امکانات و مسيرهاي جديدي را پيش روي کارکنان ، مديران و برنامه ريزان اين حوزه قرار دهد.
جي ژوو و همکارانش طي مطالعاتي در اين خصوص نشان دادند که شبکه هاي اجتماعي پتانسيل جديدي را براي مردم ايجاد کرده است تا دانش را با ديگران به اشتراک بگذارند آنها عواملي را که بر اشتراکگذاري کاربر در شبکه هاي اجتماعي تاثير دارند را مورد بررسي قرار دادند و يک مدل تحقيقي جديدي که از مدل پذيرش فنآوري الهام گرفته شده بود را ارائه کردند در اين تحقيق يک متغير مستقل به نام ارزش درک شده که توسط چهار جنبه ارزش اجتماعي، ارزش سرگرمي، ارزش احساسي و ارزش اطلاعات و، يک متغير ميانجي جديد که رابطه بين ارزش ادراک شده و تمايل به اشتراک گذاري دانش را منعکس کند را در نظر گرفته بودند.
1. Wah, Loh, Menkhoff, and Evers 2.
Sharma, Land, Jordan, and Swain 3.
Knowledge Sharing in the Workplace: A Social Networking Site Assessment45th Hawaii International Conference on System Sciences, 3888-3897.