Abstract:
معروف ترین آثار قدما در زمینه متشابهات کتاب «متشابه القرآن» عبد الجبار و «متشابه القرآن و مختلفه» ابن شهرآشوب مازندرانی است. تعاریف آنان از محکم و متشابه مشترک بوده و بر لزوم پی بردن به مقصود آیات متشابه، به کمک دیگر ادله و رجوع به محکمات استوار است.در مبانی تفسیری عبدالجبار معتزلی، عقل، مقدم بر نقل است، اما در دیدگاه ابن شهرآشوب، عقل و نقل مکمل یکدیگرند. هر دو مفسر، در آیات 22 و 23 قیامت، «نظر» را به معنای انتظار دانسته اند. البته عبدالجبار در آیه 5 طه «استواء» را به معنای استیلاء و اقتدار گرفته اما ابن شهرآشوب با استناد به روایتی از امام صادق ع به معنای نسبت یکسان با همه چیز می داند. از این رو عبدالجبار غالبا با محوریت عقل و بی اعتنایی به روایات، اما ابن شهرآشوب، با بهره گیری از گفتمان کلامی اهل بیت ع به تاویل آیات صفات خبری خداوند پرداخته اند.
The most famous works of those of far past time in the field of mutashabihat are the book Mutashabihat ul-Quran" by Abd al-Jabbar and " Mutashabihat ul-Quran wa Mukhtalafuh" by Ibn Shahr Ashub Mazandarani. Their definitions of muhkam and mutashabih are common and based on the need to understand the purpose of mutashaih verses, with the help of other arguments and reference to muhkamat. In the interpretive foundations of Mu'tazilite theologian Abd al-Jabbar, reason is counted as being prior to narration, but in Ibn Shahr Ashub's view, reason and narration are complementary. They, both, have considered "nazar" in the verses 22 and 23 of Qiyamat, to mean waiting. Of course, Abd al-Jabbar in the verse 5 of Taha has taken "istiwa" to mean domination and authority; Ibn Shahr Ashub, howewver, referring to a narration from Imam Sadeq (a), has taken it as meaning the same relationship with everything. Therefore, Abd al-Jabbar often focused on reason and disregarded the narrations, but Ibn Shahr Ashub, using the theological discourse of the Ahl al-Bayt (a), interpreted the verses of God's predicative attributes.