Abstract:
مالکیت روانشناختی یکی از مباحث اصلی مدیریت است که در دانش مدیریت، روانشناسی و در محدوده رفتار سازمانی راه یافته است. هدف این پژوهش واکاوی عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی در گردشگری شهری است. روش پژوهش فراترکیب است. جامعه آماری شامل مقالات خارجی معتبر و در دسترس پژوهشگر در پایگاه های داده امرالد، ساینس دایرکت و گوگل اسکالر است که بین آن ها تعداد 42 پژوهش، که با موضوع پژوهش مرتبط بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند (غیر تصادفی) و روش گردآوری داده های پژوهش مطالعه نظاممند است. روایی پژوهش با استفاده از تحلیل کسپ و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب کاپا بررسی و تأیید شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برای رسیدن به موفقیت مالکیت روانشناختی باید عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی را شناسایی کنیم که شامل شخصیت، دلبستگی، خود مختاری، عدالت درک شده، کنترل درک شده توسط گردشگر، انگیزه، سرمایه گذاری گردشگران در گردشگری، دلبستگی ملی گردشگران، شهرت برند درک شده، جذبه تبلیغات شبه- مالکیت، خود پنداره، عامل اجتماعی فرهنگی، ایجاد دانش، سیستم کاری با عملکرد بالا و احساس قدرت است.
Psychological ownership is one of the main topics of management that has been introduced in the knowledge of management, psychology and organizational behavior. The purpose of this study is analyzing the factors affecting on psychological ownership in urban tourism. The research method is Meta Synthesis. The statistical population includes valid and available articles in the databases of Emerald, Science Direct and Google Scholar. A total of 42 studies related to the research topic were selected as the sample. The purposive sampling (non-random) sampling method is used and the data collection method is a systematic study. The validity of the study was evaluated using CASP analysis and its reliability was confirmed using the kappa coefficient. Research findings indicate that in order to achieve the success of psychological ownership, we must identify the factors affecting on psychological ownership, including personality, attachment, autonomy, perceived justice, perceived control by the tourist, motivation, investment of tourists in tourism, Tourists' national attachment, perceived brand reputation, the pseudo-ownership advertising appeal, self-concept, socio-cultural factor, knowledge creation, high-performance work system and sense of power.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که براي رسيدن به موفقيت مالکيت روانشناختي بايد عوامل مؤثر بر مالکيت روانشناختي را شناسايي کنيم که شامل شخصيت ، دلبستگي، خودمختاري ، عدالت درک شده، کنترل درک شده توسط گردشگر، انگيزه، سرمايه گذاري گردشگران در گردشگري، دلبستگي ملي گردشگران، شهرت برند درک شده، جذبه تبليغات شبه - مالکيت ، خود پنداره، عامل اجتماعي فرهنگي، ايجاد دانش ، سيستم کاري با عملکرد بالا و احساس قدرت است .
از ديگر مسائل گردشگري اين است که چگونه روابط صميمي تري بين گردشگران و مقصد ايجاد کنيم تا ارتباط گردشگران با مقصد در طولاني مدت برقرار شود، چگونه گردشگران مي توانند بر مقصد تأثير بگذارند و احساس مسئوليت نسبت به مقصد داشته باشند، همچنين چگونه ممکن است که آنها بيشترين وقت ، تلاش و انرژي خود را در مقصد سرمايه گذاري کنند؟ اين مسائل با معرفي مالکيت روانشناختي به عنوان يک استراتژي در بخش گردشگري جهت انتخاب مقصد گردشگري نقش سازندهاي در جامعه دارد.
پيشينه پژوهش کومر و کومر ناياک (٢٠١٩) در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند که شناسايي و تعلق گردشگران به مقصد منجر به احساس مالکيت روانشناختي نسبت به مقصد مي شود.
بنابراين اين پژوهش به واکاوي عوامل مؤثر بر مالکيت روانشناختي در گردشگري شهري با استفاده از رويکرد فراترکيب پرداخته است .
کومر و ناياک (٢٠١٩) در تحقيقات خود نشان دادند که عوامل مؤثر بر مالکيت روانشناختي گردشگران شامل شناسايي ١ گردشگران با مقصد، تعلق گردشگران به مقصد است ( Kumar &Kumar ٣٠ :٢٠١٩ ,Nayak) که با اين مطالعه همخواني ندارد.