Abstract:
پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با استفاده از روشهای مصاحبۀ عمیق نیمهساختیافته و تحلیل مضمون، به ارزیابی حلقههای صالحین شهرستان دزفول پرداخته است. پژوهش در سه محور کلی کودکان، نوجوانان و جوانان در دو زیرمحورِ برنامههای اجراشده و موانع اجرای برنامهها انجام گرفته است. نمونهای از این برنامهها و موانع در محور کودکان عبارتند از: برنامهها: داستانگویی متناسب با سن کودک، اخلاق نظری تشکیلاتی، جهتدهی به استعدادها؛ موانع: تأثیر منفی فضاهای بیرون از حلقه، وجود الگوهای نامناسب، کمبود نیروی انسانی سرگروه. همچنین نمونهای از برنامهها و موانع محور نوجوانان عبارتند از: برنامهها: کتابخوانی، ترسیم جبهه حق و باطل، تشکیلات درونحلقهای. موانع: تأثیر مخرب مدارس، نبود سازوکاری مطلوب برای جذب و تثبیت، دعوتنکردن افراد متخصص. در نهایت نمونهای از برنامهها و موانع محور جوانان عبارتند از: برنامهها: خودآگاهیبخشی به متربیان در مسیر رشد، برنامههای تشکیلاتی درون مساجد، دعوت اساتید به حلقهها. موانع: کمبود نیروی انسانی سرگروه، بیتوجهی نهادینهشده به تربیت تشکیلاتی، مشکلات شغلیـ معیشتی سرگروههای حلقههای جوانان؛ در نهایت میتوان به این نتیجه دست یافت که بهرغم اجرای بخش قابلتوجهی از برنامههای مذکور در اسناد بالادستی، حلقههای صالحین شهرستان دزفول با مشکلات متعددی در این مسیر روبهرو هستند که برای ادامۀ حرکت در مسیر سیاستگذاری این طرح، لازم است به رفع آنها پرداخته شود.
This Study has been done in Qualitative paradigm via deep, semi-structured interview and analyzing content method to evaluate Salehin Circles in Dezful city. The main Question of this survey is how to evaluate Salehin Plan in this city. therefore, this study has been implemented in 3 general orientations for Kids, teenagers and youth, in 2 sub-orientations and alongside obstacles of doing that. Some of these plans and obstacles in kids' orientation include: plans; story narrating due to Kids' age, theoretical Ethics of Organization, directing talents. Obstacles: negative effect of outward circle, inappropriate pattern, insufficient head human resources. Some of plans and obstacles for teenagers are; plans: book reading, imaging the front of truth and falsehood and inward circle organization. Obstacles: destructive effect of Schools, absence of appropriate mechanism for absorbing and stabilizing, ignoring educated people. Finally, some samples of plans and obstacles for youth are: plans: self-informing to trainers on way of growth, organizational plans in the mosques, inviting masters to circles. Obstacles: insufficient head human resources, intuitionalized ignoring to organizational training, job and economic problems of youth's heads in circles, Therefore, it is ultimately concluded that Salehin Circles in Dezful city despite of implementing mentioned plan on upstream documents, has faced variant problems that it is necessary to remove those to pave the way of policy-making in this plan.
Machine summary:
موانع : کمبود نيروي انساني سرگروه ، بيتوجهي نهادينه شده به تربيت تشکيلاتي، مشکلات شغليـ معيشتي سرگروه هاي حلقه هاي جوانان ؛ در نهايت ميتوان به اين نتيجه دست يافت که به رغم اجراي بخش قابل توجهي از برنامه هاي مذکور در اسناد بالادستي، حلقه هاي صالحين شهرستان دزفول با مشکلات متعددي در اين مسير روبه رو هستند که براي ادامۀ حرکت در مسير سياست گذاري اين طرح ، لازم است به رفع آن ها پرداخته شود.
شجره صالحين يکي از طرح هايي است که از سال ١٣٨٧، به صورت جامع در سراسر کشور، توسط نهادهاي سياست گذاري آن يعني بسيج مستضعفين و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حال اجراست و شايد بتوان گفت تاکنون هيچ طرح تربيتي ، غير از آموزش وپرورش رسمي کشور، با اين وسعت اجرا نشده است .
پيشينه پژوهش با توجه به جست وجوهاي انجام شده توسط پژوهشگر، تاکنون پژوهشي مطابق با پژوهش حاضر صورت نگرفته است ، ولي در موضوعاتي دورتراز پژوهش حاضر مانند مباحث مستقل تربيت ، مسجد، سياست گذاري فرهنگي وغيره ، پژوهش هايي وجود دارد که در جدول شماره ١ به مهم ترين آن ها پرداخته ميشود.
اين طرح تربيتي با گذشت حدود ده سال از آغاز در سطح کشور، توانسته است توجهات بسياري از نخبگان را به خود معطوف کند تا جايي که رهبر انقلاب دربارة اين طرح فرموده اند: «اين کاري هم که شما برادران و خواهران عزيز اشتغال داريد، بخش مسئله مربوط به «صالحين » و اين حلقه هاي صالحين ، از کارهاي بسيار خوب و برجسته است و در طريق تکميل بسيج قرار دارد که ان شاءالله روزبه روز بايد آن را کامل تر کرد» (حسينيخامنه اي، ١٣٩١).