Abstract:
هدف این پژوهش، ارائه آموزشهای مورد نیاز جهت توسعه توانمندسازی زنان می-باشد. روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع مطالعۀ موردی میباشد. مشارکتکنندگان بالقوه این پژوهش شامل متخصصان و اعضای هیأت علمی در رشتههای مختلف تعلیم و تربیت (علومتربیتی)، جامعهشناسی، حقوق و روانشناسی و همچنین زنان نمونه استان فارس (مدیران زن و مادران نمونه) بودند، که با استفاده از روش نمونه-گیری هدفمند و معیار اشباع نظری 15 نفر از متخصصان و 10 نفر از مادران نمونه و 5 نفر از زنان نمونه شهر که تصدی مدیریتی داشتند، انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق و مطالعه اسناد مرتبط با موضوع پژوهش بود. جهت ارائه آموزشهای مورد نیاز جهت تحقق توسعه توانمندسازی زنان و شناسایی چالشهای موجود در این زمینه از روش تحلیل شبکه مضامین استفاده شد. در نتیجه آموزش-های لازم در جهت توانمندسازی مادران در قالب 5 مضمون سازماندهنده آموزش هنری، آموزش مهارتی، آموزش معنوی و دینی، آموزش روانشناختی- خودشناسی، آموزش اقتصادی- اجتماعی تدوین گردید و چالشهای پیش رو جهت اجرایی شدن چنین مهمی در ابعاد مختلف از جمله مقاومت زنان، مقاومت مردان، مقاومت جامعه محلی، مشکلات اقتصادی و سیاسی کاوش و در نهایت راهکارهایی جهت عملی ساختن مؤلفههای توانمندسازی مادران ارائه گردید. به منظور اعتباریابی نتایج کیفی از تکنیکهای قابل قبول بودن و قابل اعتماد بودن استفاده شد.
The purpose of this study is to provide the training needed to develop woman empowerment. The method of the present study is a qualitative case study. Potential participants in this study included experts and faculty in various fields of education (sociology), sociology, law and psychology, as well as sample women in Fars province (sample managers and mothers), using purposive sampling method. The theoretical saturation criterion was selected from 15 specialists and 10 sample mothers and 5 sample women who had managerial tenure. The method of data collection was in-depth interview and study of documents related to the research subject. The content analysis method was used to provide the training needed to realize the development of women's empowerment and identify the challenges in this area. As a result of the necessary trainings for empowering mothers, 5 themes were organized: art education, skill training, spiritual and religious education, psycho-cognitive education, socio-economic education, and the challenges ahead in implementing such an important one. Exploring various issues such as women's resistance, male resistance, local community resistance, economic and political problems, and finally solutions to make the empowerment components of mother’s work. Accreditation and reliability techniques were used to validate the qualitative results.