Abstract:
از شالودههای شکلگیری تمدن و مدینه فاضله اسلامی، تربیت است که در گام دوم انقلاب، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابعاد گوناگون زندگی، انسانها را در موقعیتهای متفاوت یادگیری و رشد و خلاقیت قرار میدهد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیتهای تاثیرگذار بود که زندگیاش با جهاد همراه بود و از شاخصهای رشد و تربیت جهادی بهشمار میآید. وی در بستر تربیت جهادی رشد کرد و رفتار عملی او میتواند الگویی تربیتی در این حوزه و در جایگاههای گوناگون ارائه دهد و نقشه راه جامعه ما برای نقشآفرینی در عصر پرهیاهوی کنونی باشد. هدف این پژوهش بررسی شاخصههای تربیتی مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این پژوهش بهصورت «مروری» بوده و حاصل آن ارائه شاخصهای تربیت در مکتب این سردار شهید بهمثابه عنصری شاخص در گام دوم انقلاب در ابعاد شناختی، گرایشی و رفتاری با رویکرد جهانشمول است.
One of the foundations of the formation of Islamic civilization and utopia is education, which in the second step of the revolution, this issue is of great importance. Different aspects of life put people in different situations of learning, growth and creativity. Martyr General Haj Qasem Soleimani was one of the influential personalities whose life was associated with jihad and is considered as one of the indicators of jihadi growth and training. He grew up in the context of jihadi education and his practical behavior can provide an educational model in this field and in various positions and be the roadmap of our society to create a map in the current turbulent era. The purpose of this study is to investigate the educational characteristics of the school of martyr general Haj Qasem Soleimani. This research has shown as a "review" that education in the school of this martyred commander is a significant element in the second step of the Islamic Revolution in cognitive, orientational and behavioral dimensions with a universal approach.
Machine summary:
سردار شهيد حاج قاسم سليماني يكي از شخصيتهاي تأثيرگذار بود كه زندگياش با جهاد همراه بود و از شاخصهاي رشد و تربيت جهادي بهشمار ميآيد.
هدف اين پژوهش بررسي شاخصههاي تربيتي مكتب سردار شهيد حاج قاسم سليماني است.
اين پژوهش بهصورت «مروري» بوده و حاصل آن ارائه شاخصهاي تربيت در مكتب این سردار شهيد بهمثابه عنصري شاخص در گام دوم انقلاب در ابعاد شناختي، گرايشي و رفتاري با رويكرد جهانشمول است.
شايد بهجد بتوان گفت: مصداق بارز تحقق تربيت اسلامي با روحيه جهادي سردار شهيد سليماني بود كه به تعبير مقام معظّم رهبري، بايد بهمثابه «مكتب» مورد توجه قرار گيرد (عباسزاده، 1399).
يكي از همرزمان شهيد سليماني اینگونه نقل ميکند: «آن چيزي كه حاج قاسم را حاج قاسم كرد، شخصيت معنوي، خداپرستي، امام حسيني بودن، و هیأتی بودن ايشان و اهميت دادن به روضهها بود...
4. چهارچوب سازي يكي از ويژگيهاي بارز شهيد سليماني كه بهحق بايد عنوان «مدرسه» و «مكتب» بر آن بگذاريم، اين است كه ايشان از یکسو نماد تربيت با رويکردي جهادي و جهانشمول و از سوي ديگر، آينه تمامنمای ساير الگوها و چهارچوبهاي تربيت جهادي در معرض ديد مخاطبان بود.
سردار حسين معروفي نقل ميكند: «من خودم را با حاج قاسم تطبيق ميدادم؛ چون نگاهم به ايشان اين بود كه فرمانده من است و من شاگرد او هستم.
درباره اهتمام شهيد سليماني نسبت به خانواده شهدا و انس با آنها در وصيتنامه ايشان آمده است: شهدا محور عزت و كرامت همه ما هستند؛ نه براي امروز، بلكه هميشه.
ازجمله ويژگيهاي شهيد سليماني اين بود كه هر كاري را در حد كمال انجام ميداد و براي هيچ كاري كم نميگذاشت (زارعي، ١٣٩٩).