Abstract:
هرچند در مقام تربیت، شناسایی و تشخیص اولویت و عمل بر طبق آن ضروری است و اینکه ملاکهای تشخیص اولویتهای تربیتی چیست؟ با چه ابزارهایی قابل تشخیص است و براساس ملاکهای فوق، اولویتهای مهم تربیتی کدام است؟ سوالاتی است که این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، درصدد پاسخگویی به آنها از منظر علامه مصباح یزدی است. نتایج تحقیق حاکی از این است که برای تعیین اولویتهای تربیتی، ملاکهایی همچون میزان تطابق با اهداف مطلوب، تاثیرگذاری در زندگی و ارزشمندی کمّی و کیفی مطرح است. برای تشخیص ملاکهای اولویت، میتوان از نیروی عقل و آموزههای دینی مدد گرفت، ولی در صورت عدم تخصص در این زمینه، میتوان با استفاده از روش عقلایی رجوع غیرمتخصص به متخصص، ملاکهای اولویت را در جنبههای گوناگون تربیت تشخیص داد. همچنین، از بین اولویتهای گوناگون تربیتی، موارد زیر از منظر علامه مصباح یزدی مورد توجه ویژه قرار گرفتهاند: اولویت بعد شناختی بر ابعاد گرایشی و رفتاری، اولویت تربیت معنوی بر تربیت مادی، اولویت عمل به واجبات بر عمل به مستحبات و اولویت پیشگیری بر درمان.
In education, identifying and recognizing criteria and priorities and acting accordingly is essential. Using a descriptive-analytical method, this paper examines the tools of diagnosis, criteria and important educational priorities from the perspective of Allameh Mesbah Yazdi. The results indicate that in determining educational priorities, criteria such as the degree of compliance with the desired goals, effectiveness in life and quantitative and qualitative value are considered. To identify the criteria of priority, one can use the power of reason and religious teachings, but if one does not have expertise in this field, he or she can use the rational method - non-specialist referral to a specialist - to obtain the criteria of priority in various aspects of education. Also, among the various educational priorities, the following items have been given special attention from the perspective of Allameh Mesbah Yazdi: cognitive dimension priority over attitudinal and behavioral dimensions, spiritual education priority over material education, performing duties instead of performing recommendations, and priority of prevention over treatment.
Machine summary:
com دريافت: 04/08/1400 ـ پذيرش: 16/12/1400 چکيده هرچند در مقام تربيت، شناسايي و تشخيص اولويت و عمل بر طبق آن ضروري است و اينکه ملاکهاي تشخيص اولويتهاي تربيتي چيست؟ با چه ابزارهايي قابل تشخيص است و براساس ملاکهاي فوق، اولويتهاي مهم تربيتي کدام است؟ سؤالاتي است که اين نوشتار با روش توصيفي و تحليلي، درصدد پاسخگويي به آنها از منظر علامه مصباح يزدي( است.
ب) ملاکهاي تشخيص اولويت در تربيت از سؤالات اساسي در موضوع اولويت اين است که اولويتهاي تربيتي، چگونه و با چه ملاکهايي تعيين ميشوند؟ در اينجا برخي از ملاکهاي تعيين اهم و مهم از منظر علامه مصباح يزدي( مورد توجه قرار ميگيرد.
ما اگر بخواهيم نفع و ضرر دو چيز را با هم بسنجيم و براي يکي اولويت قائل شويم، بايد مجموع ارزش آنها را از لحاظ کمي و کيفي در نظر بگيريم (همو، https://mesbahyazdi.
اينجاست که انسان ميفهمد دين چه نعمت بزرگي است و چقدر نعمت وجود پيامبر و امام از نعمتهاي مادي بيشتر اهميت دارد (مصباح يزدي، https://mesbahyazdi.
بايد به آنان گفت: ذکر گفتن مستحب است، اما در اين زمان درسخواندن براي تو واجب است (همو، https://mesbahyazdi.
اما از آنجاکه خداوند به اهميت و تقدم وجوب نجات غريق دستور داده است و اين حکم را انسان با حکم قطعي عقل خود نيز درک ميکند، حرمت ورود به منزل ديگران، که ناظر به شرايط عادي است، بهدليل تزاحم با مصلحت مهمتر و قويتر جايز و بلکه واجب ميشود (مصباح يزدي، 1392الف، ص291).