Abstract:
با توجه به اهمیت اشراف پژوهشگران به روششناسی پژوهش، جهت انجام پژوهشهای بدیع و اثرگذار، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری با روششناسی تحقیق در حسابداری است. این مقاله از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است. در راستای انجام این پژوهش، پرسشنامهای 60 سوالی در سال 1399 در خصوص میزان آشنایی 178 دانشجویان دکتری حسابداری ورودی 1396 دانشگاههای دولتی، آزاد و پردیس با روششناسی استفاده شده است. روش نمونهگیری در مرحله اول به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای است که تعداد نمونه در هر طبقه (شامل سه طبقه دولتی، آزاد و پردیس) را مشخص میکند و در وهله دوم پرسشنامه با استفاده از نمونهگیری خوشهای با رعایت نسبتها در دانشگاههای انتخاب شده بین دانشجویان دکتری توزیع شده است. برای انجام این پژوهش از آزمون میانگین تک نمونهای و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که میزان شناخت دانشجویان دکتری حسابداری از روششناسی پژوهش در سطح ضعیف و غیر مطلوبی میباشد و میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاههای دولتی نسبت به دانشگاه آزاد و پردیس بیشتر است. یافتههای این پژوهش لزوم تقویت بنیه پژوهشی دانشجویان حسابداری و توجه هرچه بیشتر به درس روش تحقیق در این رشته را مبین میسازد.
Due to the importance of researchers' aristocracy in research methodology, in order to conduct innovative and effective research, the present study seeks to examine the familiarity of doctoral students with research methodology in accounting. This paper is descriptive-survey and applied in terms of purpose. In order to conduct this research, a 60-item questionnaire was used in year 2020 regarding the level of familiarity of 178 PhD students in entrance year 2017 of public, Azad and Pardis universities with the methodology. The sampling method in the first stage is stratified random sampling that determines the number of samples in each floor (including three public, Azad and pardis floors) and in the second place the questionnaire using cluster sampling with respect to the ratios Distributed among PhD students in selected universities. One-sample mean test, One way analysis of variance test (ANOVA) & Scheffe test were used to conduct this research. Findings of this study show that the level of knowledge of accounting Phd students about research methodology is at a weak and undesirable level & Phd students in accounting at public universities are more familiar with research methodology than students at the Azad universities & Pardis universities. The findings of this study indicate the need to strengthen the research strength of accounting students and pay more attention to the course of research methods and aristocracy to research methodology in this field.
Machine summary:
1 Vereijken 2 Brown پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي دورة ١٤/ پياپي ٥٣/ بهار ١٤٠١ تحليل و آسيب شناسي پژوهش هاي حسابداري در ايران که توسط گرد و همکاران در سال ١٣٩٧ انجام شده نيز نشان ميدهد بخش هاي مربوط به بيان مسئله ، پرسش هاي پژوهش ، اصالت موضوع ، هدف مقاله ، روش پژوهش و جامعه پژوهش در مقالات حسابداري در ايران داراي وضعيت متوسطي بوده و بخش هاي مربوط به پيشينه پژوهش ، مقدمه ، محدوديت پژوهش ، ابزار پژوهش ، پيوست ها، کليدواژه ها و پيشنهادها در مقالات حسابداري در ايران در وضعيت مناسبي قرار ندارد و به عنوان ديگر ميتوان گفت اين معيارها آسيب هاي پژوهش هاي حسابداري در ايران هستند.
1 Hardway & Stroud 2 Research 3 Jamuna & Priya 4 Conroy 5 Lacey پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي دورة ١٤/ پياپي ٥٣/ بهار ١٤٠١ پژوهش يک جستجوي منطقي و منظم براي يافتن اطلاعات مفيد و جديد در مورد يک موضوع خاص است .
1 Ross & Call Cummings 2 Gurung & Stoa 3 Lovell 4 Combes 5 Hefferon, K.
هوول و همکاران (٢٠٠٨) در پژوهشي تحت عنوان "آموزش روش هاي تحقيق به دانشجويان فارغ التحصيل در بهداشت عمومي" به بررسي روشي مؤثر براي آموزش طراحي تحقيق به دانشجويان تحصيلات تکميلي 1 Monson پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي دورة ١٤/ پياپي ٥٣/ بهار ١٤٠١ بهداشت عمومي پرداختند.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي دورة ١٤/ پياپي ٥٣/ بهار ١٤٠١ همانطور که داده هاي جدول ٨ نشان ميدهد، بين ميانگين آزمون در خصوص شناخت روش شناسي پژوهش دانشجويان دانشگاه هاي دولتي و دانشگاه هاي آزاد و پرديس تفاوت وجود دارد.