Abstract:
امروزه هویت فردی و اجتماعی بشر به حوزة تمدنی بستگی دارد که به آن تعلّق دارد، هر مقدار این حوزة تمدنی قویتر و بالندهتر باشد، افراد و جوامع متعلّق به آن تمدن، احساس ارزشمندی بیشتری میکنند، ازاینرو جهت ارزشمندسازی هویت فردی و اجتماعی جامعهی اسلامی، باید به دنبال تمدنسازی بر اساس قانون الهی بود. ازجمله اهداف علمی انتخاب این موضوع، «نشان دادن نقش قانون الهی در پایایی تمدن اسلامی» هست. عوامل متعددی در پایایی تمدن اسلامی دخالت دارند، ازجمله وجود قانون فاخر هست که میتواند نقش مهمی در پایایی هر تمدنی داشته باشد، اساساً وجود تمدن و ثبات تمدنی در پرتو قوانین خوب و متقن، امری لازم جهت پرورش رفتارهای تمدنی و سپس پایایی تمدنی است. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در پیِ پاسخ به این سؤال است که نقش قانون الهی در پایایی تمدن اسلامی از نظرگاه آیتالله جوادی آملی چیست؟ قانون الهی از طریق وحی در قالبِ نبوت به بشر عرضهشده است و نمود عینیِ نهایی آن در قرآن کریم و مدینهالنبی متجلی شده است. قانون و مجری قانون باید با اخلاق همراه باشد تا ضمانت اجرایی داشته باشد.
AbstractToday, human individual and social identity depend on the civilization domain to which it belongs. The stronger and more prosperous this domain of civilization is the more individuals and societies belonging to that civilization fill valuable. Therefore, in order to value the individual and social identity of the Islamic society, one should seek to build a civilization based on divine law. One of the scientific goals of choosing this subject is to "show the role of divine law in the reliability of Islamic civilization." Numerous factors are involved in the reliability of Islamic civilization, including the existence of a prominent law that can play an important role in the reliability of any civilization. Basically, the existence of civilization and the stability of civilization in the light of fine and compelling laws is a necessary matter to cultivate civilizational behaviors and then for the reliability of civilization. Through a descriptive-analytical method, the present article seeks to answer the question of what is the role of divine law in the reliability of Islamic civilization from the point of view of Ayatollah Javadi Amoli? The divine law has been presented to mankind through revelation in the form of prophecy, and its final objective appearance is manifested in the Holy Qur'an and the city of the Prophet, Madinat al-Nabi. The law and the law enforcer must be accompanied by ethics in order to have legal sanctions.
Machine summary:
نوشتار حاضر با روش توصيفي- تحليلي در پي پاسخ به اين سؤال است که نقش قـانون الهـي در پايايي تمدن اسلامي از نظرگاه آيت الله جوادي آملي چيست ؟ قانون الهي از طريق وحي در قالب نبوت به بشر عرضه شده است و نمود عيني نهايي آن در قرآن کريم و مدينه النبي متجلي شـده اسـت .
ازاين رو پرسش اصلي مقالـه حاضـر ايـن است که نقش قانون الهي در پايايي تمدن اسلامي از نظرگـاه آيـت الله جـوادي آملـي چيسـت ؟ و پرسش هاي فرعي عبارت انداز: نظر آيت الله جوادي آملي از نقش قرآن در پايايي تمـدن چيسـت ؟ جايگاه قانون در حکومت از نظرگاه آيت الله جوادي آملي چيست ؟ ديدگاه آيـت الله جـوادي آملـي درباره قانون الهي و بشري چيست ؟ تبيين آيت الله جوادي آملي از نيـاز جامعـه بـه قـانون و رهبـر وارسته چيست ؟ نسبت قانون با اخلاق و اخلاق با توحيد از نظرگاه آيت الله جوادي آملي چيست ؟ نقش مجري قانون در پايايي تمدن از نظرگاه آيت الله جوادي آملي چيست ؟ در اين پژوهش منظور از پايايي، طول عمر و حيات يک تمدن است و مقصود از قانون ، برنامـه اي جامع و مشخص براي اداره ي جامعۀ بشري جهت نيل به سـعادت دنيـوي و اخـروي هسـت ، امـا درباره ي تمدن بحث هاي فراواني صورت گرفته است ، برخي تمدن را با علـم و تکنولـوژي يکـي انگاشته اند و برخي ديگر در واژه تمدن و احياي آن تنها به قدرت سياسي اشاره داشته اند و برخـي هم تمدن و فرهنگ را درهم آميخته اند و آن دو را به يک معنا گرفته اند.