Abstract:
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شرکت بازاریابان ایرانیان زمین (بیز) در نیمه دوم سال 1400 با بیش از400/000 بازاریاب فعال در ایران میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و کمی است و ابزار سنجش آن، پرسشنامه است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 384 برآورد شده است که 386 پرسشنامه بین افراد توزیع و در نهایت جمعآوری شد. پایایی کلی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS، 0/934 به دست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافتهها: با توجه به جدول استخراج شده از نرم افزار PLS، آلفای کرونباخ تمام شاخصها بالای 0/7 بوده؛ که به معنی پایایی آنها میباشد. در این پژوهش از روش روایی صوری و محتوایی جهت اعتبار پرسشنامه استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نیز از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده میگردد. بر اساس مدل معادلات ساختاری، اقدام به آزمون فرضیههای پژوهش شده است. یافتهها حاکی از آن است که تمام فرضیههای پژوهش مورد قبول واقع شدهاند. نتایج: نتایج پژوهش به طور کلی نشان دهنده این است که بازاریابی شبکهای بر ابعاد برند، تاثیر مثبت و معناداری دارد و نوآوری سازمانی رابطه بین بازاریابی شبکهای و ابعاد برند را تعدیل میکند.
Objective: Network marketing, which is a kind of word-of-mouth marketing, has a hot market among Iranian youth in our country these days. One of the topics that The success of network marketing companies and marketers is closely related to, is that products offered by the companies. For this purpose, the brand that is being strived for is important. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of network marketing on brand dimensions by considering the role of organizational innovation.
Methodology: The statistical population of the present study is Iranian Land Marketers Company (BIZ) in the second half of 2021 with more than 400/000 active marketers in Iran. This research is of applied and quantitative type and its measurement tool is a questionnaire. The sample size was estimated using Cochran's formula 384 people, of which 386 questionnaires were distributed among people and finally collected. The overall reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha with SPSS 0.934 software. PLS software was used for data analysis.
Findings: According to the table extracted from PLS software, Cronbach's alpha of all indices was above 0.7. Which means their reliability. In this research, face and content validity has been used for the validity of the questionnaire. Structural equation modeling is also used to analyze research data. Based on the structural equation model, the research hypotheses have been tested. The findings indicate that all research hypotheses have been accepted.