Abstract:
کارشناسان آموزشی از دیرباز به بررسی تاثیر عوامل شناختی بر آموزش، یادگیری، و عملکرد حل مسئله در زمینههای گوناگون درسی پرداختهاند و بر این باورند که کسب مهارتهای شناختی عاملهایی مورد نیاز برای موفقیت دانشجویان هستند. دانشجویان معماری با آموزش صحیح میتوانند قدرت فراگیری طراحی را در مسیری مشخص و درست بهدست آورند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش نقشه مفهومی به شیوة گروهی بر افزایش خلاقیت، توانایی طراحی، و مهارت حل مسئلة دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان بود. روش پژوهش طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمونـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری را کلیة دانشجویان کارشناسی معماری دانشگاه آزاد همدان تشکیل داد. نمونة پژوهشی بهصورت هدفمند و در دسترس (30 نفر) انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامة خلاقیت تورانس، پرسشنامة مهارت حل مسئلۀ کسیدی و لانگ، و مقیاس ارزشگذاری طراحی محققساخته بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای محاسبة پیشفرضهاـ آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و دومتغیرة MANCOVA برای تایید و رد فرضیههای پژوهشی) استفاده شد. بر طبق نتایج، آموزش نقشه مفهومی بر مهارت حل مسئله، خلاقیت، و توانایی طراحی دانشجو تاثیر داشته است. بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت روش آموزش نقشه مفهومی توانسته است به ارتقای کیفی سطح طراحی کمک کند. به بیان دیگر با افزایش قدرت خلاقیت، مهارت حل مسئله، و تولید خلاقانۀ دانشجو میتوان عملکرد و پیشرفت بیشتری در دانشجو ایجاد کرد.
Educational experts have long studied the effect of cognitive factors in education and learning and problem-solving performance levels. They believe that cognitive skills are the key to students’ success. With the right training, students can put the power of design learning in a specific direction. Concept mapping is one of the educational strategies used both for individuals and groups. The aim of this study is to assess the effectiveness of group architectural training based on conceptual mapping in improving drawing skills, creativity and problem-solving strategies of architecture students. The Method used is a quasi- experimental design with pre-/ post-tests based on action research. The sample population was chosen from Islamic Azad University Hamadan. Torrance Creativity (1999) and Cassidy & Long Problem-Solving Style (2013) questionnaires were used and from drawing test. Students were randomly (15 person in each group) assigned to the experimental and control groups. Used experimental methods After Group of Eight meeting them and also used from Kolmogorov- Smirnoff test and Leven test for presumption calculation and for Hypothesis analysis from MANOVA. Results showed that teaching via group concept mapping method meaningfully and significantly increased the creativity and solving problem of students.