Abstract:
هدف این پژوهش تبیین اهمیت و ضرورت طراحی برنامهدرسی آموزش خانواده در موفقیت نظام تعلیم و تربیت فرزندان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و بهروش تحلیل محتوای قراردادی انجام شده است. بیست صاحبنظر در حوزههای برنامهریزی درسی، روانشناسی، جامعهشناسی، مشاوره خانواده و مدرسی آموزش خانواده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات گردآوری و یافتههای حاصل از تحلیل دادهها در دو مقوله اصلی طبقهبندی شدند که عبارتاند از :1. ارتباط و پیوند مدرسه و خانواده بر اساس نیازها و درک متقابل(با هشت مقولۀ فرعی: آگاهی والدین از وظایف و نقشهای خود، انسجام و وحدت رویه در آموزش خانواده، ضرورت توجه به خانواده بهعنوان کانون اصلی رشد و تعالی انسان، مشارکت والدین در برنامهدرسی، ضرورت پیوند برنامههای درسی با واقعیات زندگی، ناآگاهی و مشکلات رفتاری خانوادهها، آشنایی والدین با نظامهای درسی مدرسه، آگاهی از ابعاد رشد همهجانبه کودکان)؛ 2. کارآمدی و کاربردی بودن برنامههای درسی(با سه مقولۀ فرعی: اثربخشی و کارایی برنامههای درسی، در نظر گرفتن تغییر و تحولات جهانی، کاربرد روشهای حمایتی و مراقبتی در فعالیتهای یاددهی و یادگیری). بنابر نتایج این پژوهش، برنامهدرسی آموزش خانواده در دورۀ ابتدایی نهتنها در ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد والدین در تربیت فرزندان نقش اساسی دارد، بلکه در ایجاد همسویی در اهداف و انتظارات تربیتی و آموزشی میان نهاد خانه و مدرسه نیز نقشی تعیینکننده دارد.
This study sought to examine the importance of designing a family education curriculum for elementary schools. This qualitative research was carried out through conventional content analysis method. The research sample included 20 experts in curriculum planning, psychologists, sociologists, family counselors, and family educators who were selected by purposive sampling method. Data collection was undertaken through semi-structured interviews and it continued until saturation was obtained. The results were classified into two main categories: 1) Relationships between school and family based on needs and mutual understanding (with 8 subcategories, i.e., parents' awareness of their duties and roles, cohesive planning as well as unitary method in family education, the need to pay attention to the family as the core of human growth and excellence, parents' involvement in the curriculum, the need to link curricula with realties of life, ignorance and behavioral problems in families, parents’ familiarity with school curricula, awareness of all dimensions of children’s development); 2) Curricular efficacy (with 3 subcategories, i.e., efficiency of curricula, taking into account global changes, application of supportive methods in teaching and learning activities). According to the findings, family education curriculum for primary schools plays a pivotal role not only in boosting parents’ awareness, positive attitude and performance in raising children but also in making the educational objectives and expectations between home and school compatible.
Machine summary:
واکاوي ضرورتهاي طراحي برنامه درسي آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدايي * آزيتا قرنجيک ١ دکتر علي اصغر بياني ٢ دکتر حسن صائمي ٣ دکتر حسين فکوري حاجيار٤ چکيده : هدف اين پژوهش تبيين اهميت و ضرورت طراحي برنامه درســي آموزش خانواده در موفقيت نظام تعليم و تربيت فرزندان اســت .
ارتباط و پيوند مدرسه و خانواده بر اساس نيازها و درک متقابل (با هشت مقولۀ فرعي : آگاهي والدين از وظايف و نقشهاي خود، انسجام و وحدت رويه در آموزش خانواده ، ضرورت توجه به خانواده به عنوان کانون اصلي رشد و تعالي انسان ، مشارکت والدين در برنامه درسي ، ضرورت پيوندبرنامه هاي درسي باواقعيات زندگي ،ناآگاهي ومشکلات رفتاري خانواده ها،آشنايي والدين با نظامهاي درسي مدرسه ، آگاهي از ابعاد رشد همه جانبه کودکان )؛ ٢.
بنابر نتايج اين پژوهش ، برنامه درسي آموزش خانواده در دورة ابتدايي نه تنها در ارتقاي آگاهي ، نگرش و عملکرد والدين در تربيت فرزندان نقش اساســي دارد، بلکه در ايجاد همسويي در اهداف و انتظارات تربيتي و آموزشي ميان نهاد خانه و مدرسه نيز نقشي تعيين کننده دارد.
Bergeson, Davidson, Mueller & Williams-Appleton 3.
نورالديني (١٣٩٠) اظهار مي دارد که اهميت نيازهاي دانش آموزان دوره ابتدايي در همۀ ابعاد رشد، تأکيد بر ضرورت آگاهي والدين از اين نيازها، آشنايي با راهکارهاي حل مسائل تربيتي و آموزشي مربوط به فرزندان ، کاربردي نبودن محتواي آموزشي براي اولياي دانش آموزان و عــدم استقبال و گرايش اوليا، ضــرورت آموزش خانواده در دوره ابتدايي را اجتناب ناپذير مي ســازد.