Abstract:
نهج البلاغه مجموعه خطبهها، نامهها و کلمات ارزشمند امام علی (ع) میباشد که توسط سید رضی جمع آوری شده است. در وصف ان گفته شده مادون کلام خالق و مافوق کلام مخلوق یعنی از سخنان خدا در قرآن پائین تر است و نسبت به کلام بندگان بالاتر است.
عظمت وجود انسان در دین اسلام مورد تاکید زیادی قرار گرفته است. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه و سایر آثار خود به عظمت وجودی انسان اشارههای زیادی نموده است. انسان مقامهای عالیهای کسب میکند که هیچ موجود و مخلوق دیگر الهی آنرا صاحب نخواهد شد. مقام خلیفه الهی، امانت دار الهی، کرامتهای انسانی، برخورداری از روح الهی، مسجود فرشتگان قرار گرفتن، قدرت تفکر و تعقل، قدرت انتخاب و اختیار، پرورش فضایل و کمالات انسانی در درون از نمونههای عظمت مقام انسانی است که حضرت علی (ع) بر آن تاکید داشته است. کمالات انسانی که انسان با کسب آنها مقام عظمت انسانی مییابد شامل موارد زیر است: شجاعت آزادگی و آزادی طلبی، قناعت، نزاهت، عبودیت و... که انسان با کسب این موارد مقام عظمت انسانی خود را افزایش میدهد.
در مقاله حاضر با بررسی عظمت انسان در نهج البلاغه به صورت تحلیلی مواردی که موجب عظمت مقام انسان از نگاه حضرت علی (ع) میباش
د را بررسی و تحلیل نموده است.
Machine summary:
حضرت علی(ع) به این عظمت های وجودی و مقام والای انسانی، انسان توجه نموده است و آنها را در ضمن خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار خود بیان کرده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: نتيجه آزمون t مقدار tمشاهده شده درجدول، برابر با (89/4-) است و از مقدار بحراني بزرگتر است، پس فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان این گونه نتیجه گیری کرد: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه سيالي) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
فرضيه اول: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه اصالت) در دانش آموزان که دوره ی پیش دبستانی را گذراندهاند، نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند بیشتر است.
فرضيه چهارم: میزان رشد خلاقیت (مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده اند نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند، بیشتر است.