Abstract:
امنیت یکی از عوامل ارتقاء کیفیت در عرصه فضاهای شهری است. انتخاب مسیرهای پیاده نیاز به شاخص هایی دارد که علاوه بر افزایش دسترسی و آسایش برای شهروندان، بتواند امنیت اجتماعی آنها را نیز فراهم آورد. در این خصوص، در پژوهش حاضر، به ارزیابی محدوده ی خیابان عالی قاپو شهر اردبیل در راستای دستیابی به محیط پیاده راه اقدام شده است. هدف اصلی پژوهش، شناسایی شاخص های تأثیرگذار بر احداث پیاده راه از دیدگاه شهروندان و بررسی امنیت در پیاده راه خیابان عالی قاپو، در جایگاه یک فضای عمومی در شهر، که نتیجه آن افزایش حضور پذیری و ارتقاء کیفیت فضاهایی با رویکرد مدنظر در محور مورد مطالعه برای کاربران می باشد. در این راستا تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از لحاظ هدف جنبه ی کاربردی دارد. جامعهی آماری تحقیق را شهروندان شهر اردبیل تشکیل میدهند که به وسیلهی فرمول کوکران تعداد ۳۸۳ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و بین آنها به روش تصادفی ساده پرسشنامه توزیع شده است. برای تجزیه و تحلیل از آزمون های t تک نمونه ای (آزمون کلوموگروف - اسمیرونوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع)، t مستقل، واریانس یک طرفه (آزمون تعقیبی شفه جهت بررسی تفاوت بین گروه ها و آزمون لون جهت بررسی برابری واریانس گروهها) و رگرسیون چند متغیره (به روش اینتر) استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که، بین مولفه امنیت و پایداری اجتماعی با شدت همبستگی متوسط رابطه معنی داری برقرار است.
, including sidewalks. Security is one of the factors in improving the quality of urban spaces. The choice of sidewalks requires indicators that, in addition to increasing access and comfort for citizens, can also provide them with social security. In this regard, in the present study, the area of Aali Qapo Street in Ardabil has been evaluated in order to achieve a pedestrian environment. The main purpose of this study was to identify the indicators affecting the construction of sidewalks from the citizens' point of view and to evaluate the security of the sidewalk on Aali Qapo Street, in a public space in the city, which results in increasing attendance and improving the quality of spaces with the approach in the study axis. For users. In this regard, the present study is descriptive-analytical and has a practical aspect in terms of purpose. The statistical population of the study consists of the citizens of Ardabil. Using Cochran's formula, 383 people were selected as the sample of the study and a questionnaire was distributed among them by simple random method. For analysis of one-sample t-test (Klomogorov-Smirnov test to check the normality of the distribution), independent t-test, one-way variance (Scheffe post hoc test to examine the difference between groups and Leven test to check the variance equality of groups) and regression Multivariate (Inter method) is used. Findings show that there is a significant relationship between the component of security and social stability with the intensity of moderate correlation.
Machine summary:
امنيت و پايداري اجتماعي در پياده راه ها (نمونه موردي: پياده راه عالي قاپو اردبيل ) ١ تاريخ دريافت :٩٨/٥/٢١ فرانک عدلي فر 2 اسلام کرمي تاريخ پذيرش :٩٨/٦/٢٠ چکيده رويکرد امنيت يکي از موثرترين و کاراترين رويکردها در زمينه ارتقاء پايداري شهري است که مي تواند نقش بسزايي در ايمن سازي فضاهاي عمومي شهري، از جمله پياده راه ها، ايفا نمايد.
در اين خصوص ، در پژوهش حاضر، به ارزيابي محدوده ي خيابان عالي قاپو شهر اردبيل در راستاي دستيابي به محيط پياده راه اقدام شده است .
هدف اصلي پژوهش ، شناسايي شاخص هاي تأثيرگذار بر احداث پياده راه از ديدگاه شهروندان و بررسي امنيت در پياده راه خيابان عالي قاپو، در جايگاه يک فضاي عمومي در شهر، که نتيجه آن افزايش حضور پذيري و ارتقاء کيفيت فضاهايي با رويکرد مدنظر در محور مورد مطالعه براي کاربران مي باشد.
(1392:160 با توجه به مسأله و هدف پژوهش ، فرضيات زير براي بررسي و تحليل مطرح شده اند: فرضيه اول : وضعيت پياده راه اردبيل از نظر امنيت اجتماعي در حد متوسط است .
مطابق اين شکل پياده راه ها در سه بعد اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي تأثيرگذار بوده و باعث افزايش کيفيت زندگي مي شوند.
Evaluation of sustainable policy in urban transportation using system dynamics and world cities data: A case study in Isfahan.
Sustainable urban community development from the grassroots: Challenges and opportunities in a pedestrian street initiative, Local Environment, Vol. 13, No. 2, PP: 129-139.