Abstract:
اتحاد بازاریابی توافق رسمی بین دو یا چند شرکت است که بر فعالیتهای زنجیره ارزش پایین دستی تمرکز دارد. صنعت پتروشیمی بخشی ارزش افزا در زنجیره صنایع نفت و گاز میباشد، که متانول یکی از محصولات آن است. احداث واحدهای تولیدی متانول در ایران و تقاضای رو به رشد آن در دنیا، شرکتهای تولیدکننده ایرانی را براین داشت که با به کارگیری ابزار اتحاد بازاریابی، گامی در توسعه بازار این محصول بردارند. از آنجایی که اتحاد بازاریابی نیاز به درک نحوه تشکیل، عملکرد و انحلال دارد، این پژوهش با هدف طراحی مدل اتحاد بازاریابی شرکتهای پتروشیمی تولید کننده متانول انجام شد. این پژوهش از نظر دستاورد، هدف و روش به ترتیب جزء پژوهشهای توسعهایی، اکتشافی و کیفی میباشد و ابزار گردآوری داده مصاحبه است. دادههای حاصل از مصاحبههای عمیق با مدیران عامل، بازرگانی و فروش نه شرکت تولید کننده متانول، با روش گراندد تئوری تحلیل شد و یک مدل نظری جدید مبتنی بر مدل آگاهی-انگیزش-توانایی تئوری پویایی رقابتی طراحی گردید، که میتواند پدیدههای مرتبط با این اتحاد را توضیح و پیشبینی کند.
A marketing alliance is a formal agreement between two or more companies that focuses on downstream value chain activities. The petrochemical industry is a value-added part of the oil and gas industry chain, of which methanol is one. The establishment of methanol production units in Iran and its growing demand in the world, led Iranian manufacturing companies to take a step in developing the market for this product by using marketing alliance tools. Since the marketing alliance needs to understand how to form, operate and dissolve, this study was conducted to design a marketing alliance model for methanol-producing petrochemical companies. In terms of achievement, purpose and method, this research is a part of developmental, exploratory and qualitative researches, respectively. It is an interview data collection tool. Data from in-depth interviews with CEOs, business and sales of nine methanol companies were analyzed by grounded theory method and a new theoretical model based on the Awareness-Motivation-Capability model of competitive dynamics theory was designed, which Can explain and predict the phenomena related to this alliance.
Machine summary:
علاوه بر اين در ادبيات پيشـين از چندين نظريه براي توضيح پديده هاي مربوط به تشکيل و انحلال اتحادها بيان شده است ، که چهار ديدگاه غالب آن عبارتند از: تئوري اقتصاد هزينـه معـاملات ٢٠ (ريندفلسـک و مـورمن ، ٢٠٠١؛ دروور و همکـاران ، ٢٠١٧)، تئـوري نماينـدگي ٢١ (کـروز و 1 Pashapour 2 Farashah 3 Valera & Agarwal 4 GlobalData 5 Minbaeva 6 distribution of control 7 Rajan & Dhir 8 Yan & Gray 9 Resource Complementarity 10 Killing 11 Cho 12 Weldon & Jehn 13 Petruzzelli 14 Pedada 15 Dhir & Mital 16 Hwang 17 Barmeyer & Davoine 18 Drover 19 Gu & Lu 20 Transaction Cost Economics 21 Agency Theory هوآنگ ٢٠١٩،١؛ المانازيار٢ و همکاران ، ٢٠١٩)، تئوري مبتني بر منابع ٣ (کـروز و هوآنـگ ، ٢٠١٩؛ کـائوپيلا٤، ٢٠١٥؛ کـورت و همکاران ، ٢٠١٧؛ کوزکاوا٦ و همکاران ، ٢٠١٤) و گزينه هاي واقعي ٧ (رائو و اسپينلر٨، ٢٠١٧؛ شو٩و همکاران ، ٢٠١٧) هستند.
ايـن مطالعـات خاطرنشـان ميکنند که کاهش عدم اطمينان ، فرصت رشد و تجارت بين تعهد و انعطاف پذيري انگيزه هاي شکل گيري اتحادهاي بازاريابي 1 Cruz & Haugan 2 Elmanizar 3 Resource-Based Theory 4 Kauppila 5 Corte 6 Kozlenkova 7 Real Options View 8 Rau & Spinler 9 Shu 10 Huang & Chiu 11 Liu 12 Meschi 13 Tetteh 14 Calantone & Zhao 15 Meyer & Su 16 Kogut است .