Abstract:
تحریم های یکجانبه و خودسرانه در حقوق بین الملل به اقدامات تنبیهی یک یا چند کشور علیه کشورهای دیگر گفته می شود که خارج یا فراتر از تحریم های معین شده در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. تحریم های اتحادیه اروپا پس از تصویب قطعنامه های شورای امنیت وضع شده و دارای قلمرویی گسترده تر از آن می باشد. اتحادیه اروپا مکلف به تضمین و جبران خسارات وارده بر کشوری است که آن را تحت تحریم قرار داده است و در قبال آن، واجد مسئولیت بین المللی می باشد. این پژوهش با هدف بررسی مسئولیت بین المللی اتحادیه اروپا نسبت به خسارات ایجاد شده در تحریم جمهوری اسلامی ایران است. مسئولیت بین المللی یکی از اساسی ترین نهادهای حقوقی بین المللی است رفتار متخلفانه اتحادیه اروپا در تحریم ج.ا.ا خود موجب نقض تعهدات بین المللی و ورود خسارت شده است. اتحادیه اروپا از تحریم ها و معیارهای محدودساز برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و بعنوان اقدامات پیشگیرانه ای که به اتحادیه اجازه ی پاسخ به چالش های سیاسی و تحولات پیش رو را می دهد، استفاده می کند. این تحریم ها فارغ از منشا شکل گیری شان اعم از قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد، تحریم های مستقل اتحادیه و یا شکل ترکیبی از دو صورت مذکور بعنوان اسناد حقوقی و قانونگذاری ذیل نظام حقوقی اتحادیه تلقی گردیده و طبق مفاد معاهده ی کارکرد اتحادیه، بایستی با اصول و قواعد نظام مذکور همخوانی و انطباق داشته باشند.
Unilateral and arbitrary sanctions in international law are punitive measures taken by one or more countries against other countries that are outside or beyond the sanctions set out in UN Security Council resolutions. EU sanctions have been imposed since the adoption of Security Council resolutions and have a wider scope. The European Union is obliged to guarantee and compensate the country that has imposed sanctions on it and has an international responsibility for it. This study aims to investigate the international responsibility of the European Union for the damage caused by the sanctions of the Islamic Republic of Iran. International liability is one of the most fundamental international legal institutions. The EU uses sanctions and restrictive measures to advance its foreign policy goals and as a precautionary measure to allow the EU to respond to political challenges and developments. These sanctions, regardless of their origin, whether UN Security Council resolutions, independent Union sanctions or a combination of the two, are considered as legal documents and legislation under the legal system of the Union and must be in accordance with the provisions of the Treaty on the Functioning of the Union. Comply with the principles and rules of the system.
Machine summary:
مسئوليت بين المللي اتحاديه اروپا نسبت به خسارات ايجاد شده در تحريم جمهوري اسلامي ايران ابومحمد عسگرخاني ١ تاريخ دريافت ٩٨/١٠/١٠ سهراب صلاحي ٢ تاريخ پذيرش :٩٨/١٢/١٥ 3 سنجر زهي چکيده تحريم هاي يکجانبه و خودسرانه در حقوق بين الملل به اقدامات تنبيهي يک يا چند کشور عليه کشورهاي ديگر گفته مي شود که خارج يا فراتر از تحريم هاي معين شده در قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند.
اين تحريم ها ضمن بر هم زدن موازين حقوق بشري، خساراتي را نيز متوجه جمهوري اسلامي ايران کرده است و در اين ميان ، مسئوليت بين المللي جبران خسارت در قبال تحريم جمهوري اسلامي ايران را براي اتحاديه اروپا به همراه خواهد داشت .
با توجه به آنچه بيان شد، سئوالي که در اين پژوهش مطرح مي شود، اين است که آيا تحريم هاي اتحاديه اروپا بر عليه جمهوري اسلامي ايران موجبات مسئوليت بين المللي در قبال جبران خسارت وارده به ج .
ا. ا بدون مجوز و اجازه شوراي امنيت و بعضا سازماندهي اعمالي فراتر از قطعنامه هاي اين شورا عليه ايران در تناقضي آشکار با اصل ٥٣ منشور ملل متحد بوده و به صورتي فاحش و واضح اين اصل مهم را نقض کرده است و در قبال خسارات احتمالي وارد شده به کشور تحريم شده ، داراي مسئوليت بين المللي بوده و قابليت پيگيري توسط آن کشور و جبران خسارت را دارد.
٣-١-٤ تاثير تحريم هاي ثانويه آمريکا در مسئوليت بين المللي اتحاديه اروپا نسبت به خسارات ايجاد شده در تحريم جمهوري اسلامي ايران کشورهاي اروپائي ميبايستي نشان دهند که علي رغم وابستگي متقابل اقتصادي به آمريکا، سياست خارجي اتحاديه اروپا را بطور مستقل مديريت ميکنند.