Abstract:
سابقه و هدف: اعتیاد امروزه به یکی از دغدغههای بزرگ جوامع بشری تبدیل شده است. یکی از قشرهایی که سوءمصرف مواد در بین آنان رواج دارد، دانشجویان هستند. این پژوهش با هدف پیشبینی آمادگی به اعتیاد در دانشجویان بر اساس راهبردهای مقابلۀ اسلامی صورت گرفته است.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود که از بین آنان با روش نمونهگیری دردسترس تعداد 274 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل چکلیست اطلاعات جمعیتشناختی (فرم محققساخته)، پرسشنامۀ راهبرد مقابلۀ اسلامی احتشامزاده و پرسشنامۀ آمادگی به اعتیاد وید و باچر بود. تحلیل دادهها نیز با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: میانگین (و انحراف معیار) سن دانشجویان 12/28 (و 31/9) بود. نتایج حاکی از آن است که بین آمادگی به اعتیاد با راهبرد مقابلۀ اسلامی و مولفههای مقابلۀ شناختی، عاطفی و رفتاری روابط منفی و معناداری وجود داشت (05/0> P). همچنین، تحلیل رگرسیون نشان میدهد که بهترتیب 36 درصد از واریانس آمادگی به اعتیاد بهشکل منفی و معناداری بر اساس نمرۀ کل راهبرد مقابلۀ اسلامی و 39 درصد بر اساس نمرۀ مولفههای مقابلۀ اسلامی قابل پیشبینی بود.
نتیجهگیری: برای کاهش اعتیادپذیری در دانشجویان باید فضای آشنایی و توجه هر چه بیشتر به سازههای اسلامی فراهم گردد تا ضمن آگاهیبخشی دربارۀ مواد مخدر و آثار آن، مواجهۀ فعال آنان با ناکامیهای زندگی ازطریق مقابلۀ اسلامی افزایش یابد.
خلفیه البحث واهدافه: لقد اصبح الادمان فی هذا العصر احد المشاکل الکبری للمجتمعات البشریه. واحدی الفيات التی راج فیها سوء استهلاک المخدرات هی طلبه الجامعات. وقد تم اعداد هذه الدراسه بهدف التنبو بالقابلیه للادمان عند طلبه الجامعات علی اساس استراتیجیات المواجهه الاسلامیه.
منهجیه البحث: تعتبر الدراسه الحاضره وصفیه من النوع التشارکی. وتشمل مجموعه الدراسه جمیع الطالبات الجامعیات لکلیه علم النفس والعلوم التربویه فی جامعه ازاد الاسلامیه، فرع العلوم والتحقیقات فی طهران. وقد تم اختیار 274 طالبه منهن بطریقه الاختیار المتاح. وتشمل ادوات الدراسه قايمه معلومات المجموعه استبیان محقق، استبیان استراتیجیه المواجهه الاسلامیه لاحتشام زاده، واستبیان قابلیه الادمان ل وید و باجر. وقد تم تحلیل البیانات بطریقه الاحصاء الوصفی، ومعادل تشارک بیرسون ورکسون. وقد تمت مراعاه جمیع الضوابط الاخلاقیه فی هذه الدراسه. ولم یلحظ مولفو المقاله ای تضارب للمنافع.
الکشوفات: متوسط (وانحراف المعیار) عمر الطالبات 12/28 (و 31/9). وتشیر النتايج الی وجود علاقه سلبیه وذات معنی بین القابلیه للادمان واستراتیجیات المواجهه الاسلامیه وعناصر المواجهه المعرفیه والعاطفیه والسلوکیه (05/0>P). کما ان تحلیل رکسون یشیر الی وجود امکانیه تنبو بالترتیب بنسبه 36 فی المايه من فرق القابلیه للادمان بشکل سلبی وذی معنی علی اساس الدرجه الکلیه لاستراتیجیات المواجهه الاسلامیه، و 39 فی المايه علی اساس درجه مکونات المواجهه الاسلامیه.
الاستنتاج: من اجل تخفیف قابلیه الادمان عند طالبات الجامعه لابد من تامین مجال للتعرف بالاجواء الاسلامیه واهتمام اکثر بها، کی تزداد المواجهه الفعاله عندهن مع مصاعب الحیاه من خلال المواجهه الاسلامیه، مضافا الی زیاده وعیهن تجاه المخدرات واثارها.
Background and Objective: Addiction is one of the great challenges of human societies today. Students are one of the groups that commonly take drugs. The aim of this study was to examine the role of Islamic coping strategies in the prediction of addiction susceptibility in female students. Methods: The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all female students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran Branch of Science and Research, out of whom 274 were selected by accessible sampling method. Research instruments used in the study included a checklist of demographic information (researcher-made form), Islamic Coping Strategies Scale developed by EhteshamZadeh and Weed and Butcher’s Addiction Potential Scale. Data analysis was performed by descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and regression analysis. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors of the article did not reported any conflict of interest. Results: The mean (and standard deviation) age of students was 28.12 (and 9.31). The results showed a negative and significant relationship between addiction susceptibility and the Islamic coping strategies and the components of cognitive, emotional, and behavioral coping strategies (P<0.05). Also, regression analysis showed that 36% and 39% of the variance in susceptibility to addiction were negatively and significantly predictable based on the total score of Islamic coping strategies and the score of Islamic coping strategies components, respectively. Conclusion: In order to reduce addiction in students, an atmosphere of familiarity and attention to Islamic concepts should be provided to not only raise their awareness about drugs and their effects, but to promote their ability to actively deal with the failures in life using Islamic coping strategies