Abstract:
در کشور ما یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی کتاب درسی میباشد. کتاب درسی علوم ششم ابتدایی که در این تحقیق بعنوان پایلوت انتخاب شده است از لحاظ تحلیل محتوا و از منظر کاوشگری مورد ارزیابی قرار گرفته است که در این تحقیق از طرح 20 معیاری استفاده شده که یک روش ارزیابی کیفی است برای 14 فصل کتاب چک لیست تهیه شده و براساس آن پرسشهای 20 معیاری تنظیم و تکمیل شده و دادههای خروجی آن توسط نرم افزار Spss آنالیز شده است که ضریب آلفا کرونباخ آن 68/0 میباشد. نتایج در غالب 4 فرضیه یا موضوع از بین تمامی موارد استخراج و انتخاب شده است.
فرضیه 1: در مقدمه کتاب معلم با کاوشگری و اهمیت اجرای آن به عنوان یک رویکرد مهم در درس علوم بطور مستقیم آشنا نشده و فقط با مهارت خود معلم میتواند دانش آموزان را به کاوشگری ترغیب نماید و در سطح کمی به کاوشگری بپردازد.
فرضیه 2: تصاویر کتاب اهم از جلد، تصاویر هر فصل میبایست ذهن دانش آموزان را به کاوشگری هدایت نماید و لی تصاویر روی جلد و فصول 2و13 در حد مطلوب روحیه کاوشگری را در دانش آموزان برانگیخته نمینماید و سایر فصول نیز در حد متوسط میباشد.
فرضیه 3: محتوا، متن، فعالیتها و آزمایشهای کتاب دانش آموزان را در سطح کمتر از انتظار به سمت کاوشگری هدایت میکند.
فرضیه4: در پایان هر فصل کتاب، منابه و مطالب مورد نیاز برای مطالعه بیشتر و کاوشگری و تفکر واگرا در مورد عنوان و محتوای فصل ارائه نشده است که از ضروریات کتاب جهت برانگیزاننده نمودن روح کاوشگری در دانش آموزان میباشد.
در پایان میتوان نتیجه گرفت که کتاب علوم تجربی پایه ششم از منظر کاوشگری ضعیف بوده و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
Machine summary:
. ) استفاده نموده در متون و فعاليتها؟ ٧ تا چه ميزان محتواي اين کتاب از رويکرد تلفيقي استفاده نموده ؟ * آزمايش ها و فعاليت هاي عيني و عملي هر فصل متناسب با سطح فهم و * 8 دانش دانش آموزان ميباشد؟ تا چه حد در کاوشگري پيش بيني شده کتاب بر خلاقيت و ايده پردازي * 9 جديد دانش آموز تاکيد شده ؟ در پايان هر فصل زمينه اي براي تفکر و مطالعه بيشتر درباره عنوان فصل * 10 در اختيار دانش آموز قرار داده است ؟ محتواي کتاب تا چه حد متناسب با اهداف آموزشي علوم تجربي پايه * 11 ابتدايي مي باشد؟ ١٢ استفاده کتاب از فعاليت هاي مبتني بر دست ورزي تا چه حدي است ؟ * انعطاف پذيري محتواي کتاب براي استفاده از تکنولوژي هاي نوين * 13 آموزشي در چه سطحي است ؟ محتواي موجود در ايستگاه هاي فکر کتاب مفيد و کاربردي و در عين * 14 حال برانگيزاننده قوه تعقل دانش آموزان مي باشد؟ اين کتاب تا چه ميزان توانسته به هدف کلي خود يعني برقراري ارتباط * 15 بين گذشته و حال براي درک آينده دست پيدا نمايد؟ محتواي کتاب ، آزمايشات و فعاليت هاي داده شده در هر درس طوري ١٦ مي باشد که دانش آموز را از مرحله ياد گيري شناختي به مراحل مهارتي * و نگرشي سوق دهد؟ محتواي و متن هر درس طوري مي باشد که در دانش آموزان بتوانند * 17 کاوشگري هدايت شده انجام بدهند؟ تصاوير آمده شده در محتواي کتاب تا چه ميزان ساده و قابل انتقال براي * 18 دانش آموز است ؟ بروز بودن و معتبر بودن مطالب و منابع مورد استفاده در کتاب را چطور * 19 ارزيابي مينماييد؟ در تمام ١٤ درس اين کتاب به فعاليت گروهي و يادگيري مستقل اشاره * 20 شده است ؟ نتايج و بحث : با تنظيم و تکميل چک ليست براي هريک از فصول ١٤ گانه براساس طرح ٢٠ معياري (نمونه جدول آن دربخش مواد و روش ها آمده است ) با استفاده از نرم افزار Spss آناليز شده و ضريب آلفا کرونباخ آن ٠/٦٨ بدست آمده است و با طبقه بندي و دسته بندي سوالات و مواد مورد بررسي به ٤ فرضيه اساسي از جهت کاوشگري دست يافتيم که هريک از ٤ فرضيه تحقيق ما به شرح زير ميباشد: فرضيه ١: در مقدمه کتاب ، معلم با کاوشگري و اهميت اجراي آن به عنوان يک رويکرد مهم در تدريس علوم آشنا شده است .