Abstract:
موضوع آموزشعالی علوم ورزشی در مرحله گذار و درحال توسعه است و شناخت آن به همفکری و کاوش عمیق و نیاز به انسجام فکری و علمی دارد. هدف پژوهشحاضر بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد نظام آموزشعالی علوم ورزشی در ایران است. مطالعه حاضر از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است که در آن از روشهای مرور نظاممند و فراتحلیل استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه تحقیقات انجامشده در خصوص نظام آموزشعالی در حوزه علوم ورزشی است که در پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، جهاددانشگاهی، علومانسانی، مگیران و ایرانداک از سال 1385-1399 چاپ شده است(33=N). در این تحقیق به بررسی میزان همکاری و مشارکت محققان، جامعهآماری، روش نمونهگیری، ابزار گردآوری، روش تحقیق، واحد تحلیل، افق تحقیق، روشهای تجزیه و تحلیل، الگوی زمانی انتشار مقالات و متغیرهای استفاده شده و اندازه اثر آنها در مطالعات نظام آموزشعالی علوم ورزشی ایران پرداخته شد. نتایج نشان داد که میزان همکاری و کار گروهی محققان در تحقیقات در حد قابلقبولی است و بیشتر تحقیقات با استفاده از روشهای کمی مبتنی بر استراتژی توصیفی و بهرهبرداری از روش پیمایشی انجام شده است. واحدهای تحلیل در تحقیقات خرد است و افق تحقیقات کاملا گذشتهنگر است. همچنین نتایج نشان داد بیشتر تحقیقات در دوره زمانی 1395-1399 انجام شده است. در نهایت نتایج اندازه اثر نشان داد که متغیرهای بالندگی، کارافرینی، ورزش و آموزش بیشترین تأثیر را بر عملکرد نظام آموزشعالی علوم ورزشی دارند و برای ایجاد تحولات مثبت در نظام آموزشعالی علوم ورزشی و توسعه همهجانبه نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در متغیرهای کلیدی و معیارهای توسعه وجود دارد.
The subject of higher education in sports sciences is in a transitional and developing stage, and recognizing it requires deep thinking and exploration, and requires intellectual and scientific coherence. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the performance of the higher education system in sports sciences in Iran. The present study is a descriptive-analytical research in which systematic and meta-analytical review methods have been used. The statistical population of the research includes all research works in the field of higher education system of sports sciences, which has been published in the databases of Noormagz, SID, ensani, Magiran and Irandoc from 2016-2017. In this research were studied the level of cooperation and participation of researchers, statistical population, sampling method, collection tool, research method, analysis unit, research horizon, analysis methods, time pattern of articles publication and variables used and their effect size of higher education system of sports sciences in Iran. The results showed that the level of cooperation and teamwork of researchers in research is good and most of the research has been done by quantitative and descriptive survey method. The units of analysis in research are micro-research and the research horizon is retrospective. The results also showed that most of the research has been done in the period 2016-2017. Finally, the results showed that the variables of growth, entrepreneurship, sports and education have the greatest impact on the performance of the higher education system of sports sciences and to create positive changes in the higher education system of sports sciences and comprehensive development need to make fundamental changes in key variables. There are development criteria.