Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش سبک دلبستگی مادر بر تحول هیجانی کارکردی کودک با میانجیگری شیوه فرزندپروری مادر در کودکان زیر سه و نیم سال است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل تمام مادران مشهدی است که کودک زیر سه و نیم سال دارند. بدین منظور، 210 تن از مادران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تحول هیجانی کارکردی گرینسپن (2007)، پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور (1987) و پرسشنامه شیوه فرزندپروری رابینسون و همکاران (2001) بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار آموس و الگوی تحلیل مسیر استفاده شد. شاخصهای کلی آزمون مدل تحلیل مسیر، حاکی از برازش کلی مدل بود. نتایج حاصل از ضرایب غیرمستقیم نشان داد سبک دلبستگی ایمن مادر با میانجیگری شیوه فرزندپروری مقتدرانه، پیشبینی قدرتمندی برای تحول هیجانی کارکردی کودکان بود، اما نقش میانجی شیوه فرزندپروری مادر در رابطه با سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با تحول هیجانی کارکردی کودکان معنادار نبود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان با شناسایی مادرانی که در معرض خطر دلبستگی ناایمن هستند، کارگاههای آموزشی جهت تقویت مهارتهای پاسخگو بودن و حساس بودن نسبت به رفتارهای کودکان برگزار شود.
The aim of this study was to investigate the role of maternal attachment style on the functional emotional development of the child through the mediation of maternal parenting style in children under Three and a half years. The research method was descriptive correlation (structural equations). The statistical population included all mothers with children under Three and a half years in Mashhad. For this purpose, 210 mothers were selected using available sampling method. The research instruments included Greenspan Functional Emotional Transformation Questionnaire (2007), Hazan and Shaver Attachment Questionnaire (1987) and Robinson et al.'s (2001) parenting style questionnaire. Amos software and path analysis model were used to analyze the research data. The general characteristics of the path analysis model test indicated the overall fit of the model. The results of indirect coefficients showed that the mother's secure attachment style mediated by authoritative parenting style was a strong predictor of children's functional emotional development, but insecure attachment styles mediated by parenting style could not predict children's functional emotional development. According to the research findings, by identifying mothers who are at risk of insecure attachment, workshops and trainings can be taught to strengthen the skills of responsiveness and sensitivity to children's behaviors.