Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش حل مساله بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع
ابتدایی در دوران آموزش مجازی (عصر کرونا) شهرستان زرقان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح
این پژوهش پیش آزمون – پس آزمون با یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش بود. جامعه آماری
پژوهش شامل شامل تمامی دانش آموزان دختر شهرستان زرقان میباشد. حجم نمونه به روش نمونه گیری
در دسترس تعداد ٣٠ نفر (١٥ نفر گروه آزمایش و ١٥ نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری
پرسش نامه سازگاری روانی اجتماعی سینها و سینگ (١٩٩٣) و مداخله آموزشی حل مساله که برای تمامی
افراد نمونه پیش از آغاز درمان و پس از آن، اجرا شد. روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها شامل دو
بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین میانگین
سازگاری اجتماعی کل در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد یعنی با حذف تاثیر نمرات
پیش آزمون بین میانگین تعدیل شده سازگاری کل بر حسب گروه در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری
وجود دارد.
Machine summary:
از طرفي براي سامان بخشي به آموزش و يادگيري در شرايط پيش آمده در سطح کشور و براي اينکه آموزش و نادگيري متوقف نشنود بايستي برنامه ريزي هاي لازم در اين خصوص انجام مي شد و مدارس براي مديريت امر آموزش در ايام قرنطينه ، که به دليل شيوع بيماري مسري کوويد ١٩ دانش آموزان نميتوانستند در مدارس حضور يابند، بدون برنامه قبلي وارد عمل شدند که در ابتدا از طريق شبکه آموزش امر تدريس به صورت مرور دروس ارائه شده ادامه يافت اما پس از مدتي که بناي تصميم گيري با دستور وزارت بهداشت بر تعطيلي مدارس گذاشته شد، براي کيفيت بخشي به موضوع آموزش و يادگيري، آموزش و پرورش با راه اندازي فااي مجازي دانش آموزي شاد برنامه هاي خود را ادامه داد (حمزه لو و رحيمي، ١٣٩٩).
شواهد پژوهشي بسياري وجود دارد که تأثير آموزش حل مساله را بر بهبود سازگاري اجتماعي، کاهش مشکلات رفتاري و کنترل تکانه در دانش آموزان تأييد کرده اند؛ در همين راستا نتايج تحقيقات اسلاميزاده و همکاران (١٣٩١) نشان ميدهد معلماني که آموزش به روش حل مسأله را در دوره هايي که با اين هدف برگزار شده ، گذرانده اند بيشتر احتمال دارد که از نظريه هاي حل مسأله در تدريس استفاده کنند (اسلاميزاده ، نوروزي و نصري، ١٣٩١).
به طور کلي بر اساس اين يافته ها ميتوان گفت آموزش حل مسأله در پس آزمون باعث کاهش نمرات خرده مقياس هاي سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي در پرسش نامه سازگاري اجتماعي امتحان شده است که نشان دهنده افزايش سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي در دانش آموزان شده است و فرضيه تأييد ميشود.
Social problem solving abilities and psychological adjustment of persons in low vision rehabilation.