Abstract:
پژوهش حاضر به منظور شناسایی زمینههای همکاری و تعامل آموزشی بین مدارس متوسطه و دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی شهر تهران و با استفاده از روش کیفی دادهبنیاد انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل همة دستاندرکاران و صاحبنظران دانشگاهی و آموزش و پرورش بود که در ارتباط با موضوع تعامل بین مدارس و دانشگاهها، دارای سابقة اجرایی یا علمی بودند. 26 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با مصاحبة نیمهساختاریافته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از کدگذاری استفاده شد. برای بررسی روایی و پایایی پژوهش، از تأیید مصاحبهشوندگان برای کنترل روایی پژوهش بهره گرفته شده است و در ارتباط با پایایی نیز، توافق یا همخوانی بین دوکدگذار در کدگذاری چهار مصاحبه، محاسبه شده است. ضریب توافق بهدستآمده، 85/0 بوده که حاکی از توافق و همخوانی بالا و نیز ضریب پایایی مناسب است. یافتههای پژوهش نشان داد مدارس متوسطه و دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی شهر تهران میتوانند، در سه زمینة کلی توسعة مشارکت، پژوهش، و توسعة حرفهای و 50 زمینة جزئی با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.
The present study was conducted to identify areas of cooperation and educational interaction between high schools and faculties of psychology and educational sciences in Tehran using a qualitative data-based method. The statistical population of the study included all academic and educational staff and experts who had an executive or scientific background in relation to the subject of interaction between schools and universities. 26 subjects were selected through purposive sampling to achieve theoretical saturation. Data were collected through semi-structured interviews. Coding was used to analyze the interview data. To check the validity and reliability of the research, the confirmation of the interviewees was used to control the validity of the research, and in relation to the reliability, the agreement or concordance between the two coders in coding the four interviews was calculated. The obtained coefficient of agreement was 0.85, which indicates a high agreement and compatibility as well as a suitable reliability coefficient. Findings showed that high schools and faculties of psychology and educational sciences in Tehran can cooperate and interact with each other in three general areas of participation development, research, and professional development and 50 minor areas.
Machine summary:
استاديار، گروه مديريت و برنامه ريزي آموزشي، دانشکدة روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علمه طباطبايي، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٥/٢١؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١٢/٠٢) چکيده پژوهش حاضر به منظور شناسايي زمينه هاي همکاري و تعامل آموزشي بين مدارس متوسطه و دانشکده هاي روان شناسي و علوم تربيتي شهر تهران و با استفاده از روش کيفي داده بنياد انجام گرفت .
در اين پژوهش ، در راستاي کشف اطلاعات عميق به منظور شناسايي زمينه هاي همکاري و تعامل آموزشي بين مدارس متوسطه و دانشکده هاي روان شناسي و علوم تربيتي شهر تهران ، از مصاحبۀ نيمه ساختاريافته استفاده شده است .
يافته هاي پژوهش پس از تحليل محتواي مصاحبه ها و کدگذاري آن ها،٥٠ زمينه براي همکاري و تعامل بين مدارس متوسطه و دانشکده هاي روان شناسي و علوم تربيتي شناسايي شده است .
در ارتباط با همکاري و تعامل در زمينۀ طراحي و ارزيابي ، يکي از مصاحبه شوندگان معتقد است که اگر قرار باشد همکاري و تعاملي بين مدارس و دانشکده هاي روان شناسي و علوم تربيتي انجام گيرد، مي بايست بر اساس اهداف يعني به منظور دستيابي به اهدافي صورت گيرد.
School-university partnership for effective teacher learning, Issues Paper for the seminar co-hosted by ELTE Doctoral School of Education and Miskolc-Hejőkeresztúr KIP Regional Methodological Centre May 13, 2016.
Doctoral Dissertation, Department of educational studies in psychology, Research Methodology and Counseling in the Graduate School of The University of Alabama.
Breaking new ground: Reflections on the school - university partnership in the national network for education renewal (Occasional Paper No. 8).