Abstract:
آنچه جامعه از حرفه حسابرسی انتظار دارد ارائه خدمات با کیفیت حسابرسی است. کیفیت که تعیین کننده عملکرد حسابرسی است تابع عوامل متعددی همچون توانائیهای حسابرس و اجرای حرفهای حسابرس است. هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی بر رابطه بین کیفیت حسابرسی و توسعه حرفهای در بخش دولتی بود. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی/پیمایشی و روش تحلیل دادهها مدل معادلات ساختاری است که با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نمونه آماری شامل حسابرسان دیوان محاسبات کشور به تعداد 308 نفر میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد میباشد که در بازه زمانی مهر الی آذرماه 98 از حسابرسان شانزده استان جمع آوری گردید. آزمون سوبل، تاثیر غیرمستقیم توسعه حرفهای بر کیفیت حسابرسی از طریق خودکارآمدی را معنی دار و فرضیه نقش میانجی گری تایید گردید. طبق یافتههای پژوهش، ضریب مسیر غیرمستقیم (426/0)، تاثیر بالای خودکارآمدی حسابرسان روی کیفیت حسابرسی آنان را نشان میدهد. نتایج نشان میدهد توسعه حرفهای از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی بر کیفیت حسابرسی تاثیرگذار است.
What society expects the audit profession is delivering audit quality services. The quality that determines audit performance depends on several factors such as auditor capabilities and professional performance of the auditor. The aim of this study was to investigate the mediating role of self-efficacy on the relationship between audit quality and professional development in the public sector. The research method used was a descriptive - survey and the data analyzed using a structural equation model (SEM) done with Lisrel software. The statistical sample included 308 auditors of the Supreme Court of Audit. The data were collected from sixteen provincial auditors in the period from November 2019 - January 2020 with standardized questionnaires. According to the Sobel test, the indirect effect of professional development on audit quality through self-efficacy was significant and the hypothesis of its mediating role was confirmed. According to research findings, indirect path coefficient (0.426) approved the high impact of auditors' self-efficacy on their audit quality. The results indicate that professional development through the mediating variable of self-efficacy affects audit quality.