Abstract:
در بسیاری از شرکتها میتوان همراستایی پایین را در استفاده از استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک را مشاهده نمود که بروز مشکلاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در این زمینه به دنبال دارد. بر اساس اهمیت موضوع، پژوهش حاضر بر مبنای ارزیابی و بررسی همراستایی استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک بر ارتقای عملکرد سازمانی شرکت قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش را مدیران کسب وکار، مدیران فناوری اطلاعات، کارشناسان فناوری اطلاعات در شرکتهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات تشکیل میدهد. 80 نفر به روش تصادفی ساده بوده به عنوان نمونه انتخاب شده و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. تحلیل دادهها نیز، باتوجه به انتخاب دیدگاه کوواریانس برای همراستایی، مدل معادلات ساختاری و اجزای آن، یعنی مدلهای اندازه گیری و مدل ساختاری پژوهش بکارگرفته میشود. نتایج بیانگر این است که شرکتهایی که دارای همراستایی بین استراتژی فناوری اطلاعات و ساختار فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک میباشند، عملکرد بهتری را ارائه میکنند.
The Purpose of the present study is to identify and prioritize the effective factors of training and improvement on organizational change based on Larry Greiner's Model of Organizational Life. The current research is an applied study in terms of purpose and has a descriptive and survey nature. This research is a cross-sectional survey in terms of the type of survey method used to conduct it. The study population consisted of 250 managers and deputies of Tehran National Oil Company, 30 of whom were selected by purposive sampling. Both library and field methods were used for data collection. In order to collect data for analysis, a researcher-developed questionnaire was utilized. Fuzzy ANP method was applied to analyze the data. According to the results obtained in this study, the criterion of human resources training with a weight of 0.370 has the highest importance among the sub-criteria of training and improvement criteria, followed by the criteria of job encouragement and reward and employee empowerment with a weight of 0.155 and 0.144 as the second and third important criteria, respectively.
Machine summary:
ارزیابی رابطه همراستایی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک بر ارتقای عملکرد سازمانی شرکت شایان مهراندیش 1 ، علی حسین گلزار 2 چکیده در بسياري از شرکتها میتوان همراستایی پایین را در استفاده از استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک را مشاهده نمود که بروز مشكلاتي در رابطه با عدم برآورده شدن نيازهاي كسب وكار با توجه به حجم بالاي سرمايه گذاري در این زمينه به دنبال دارد.
بر اساس اهمیت موضوع، پژوهش حاضر بر مبنای ارزیابی و بررسی همراستایی استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک بر ارتقای عملکرد سازمانی شرکت قرار گرفته است.
یکی از مهمترین این عوامل در دنیای کنونی، همراستایی ابعاد فناوری اطلاعات و شاخصهای کسب و کار الکترونیک میباشد که شناخت آن میتواند شرکتها را در راستای بهبود عملکرد سازمانی خود یاری کند (Khin & Ho, 2018).
همراستایی استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک توسط شرکتها به منظور ترکیب و انتقال این استراتژیها به کسب و کار در جهت کسب مزایای رقابتی در سالهای اخیر افزایش یافته است.
جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفته و تحليل دادهها نيز، باتوجه به انتخاب ديدگاه كوواريانس براي همراستايي، مدل معادلات ساختاري و اجزاي آن، يعني مدلهاي اندازه گيري و مدل ساختاري پژوهش بکارگرفته میشود.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی رابطه همراستایی استراتژیهای فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک بر ارتقای عملکرد سازمانی شرکت میباشد.
“Fit in strategic information technology management research:an empirical comparison of perspectives”, Omega , Vol. 29, pp: 125-142.