Abstract:
ادبیات پایداری و مواجهه خردمندانه با آن از جمله اهداف ساحت تربیتی و سیاسی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر این اساس، برنامهریزان آموزشی با انتخاب متون مربوط به ادبیات پایداری تلاش کردهاند زمینههای رشد و تربیت فردی و اجتماعی را در اندیشه و رفتار کودکان ایجاد نمایند. پژوهش حاضر که با روش تحلیل محتوا و با هدف شناسایی میزان توجه به مؤلفههای ادبیات پایداری در جامعه آماری شامل شش کتاب پایه اول تا ششم مقطع ابتدایی صورت گرفته است، نشان داد مفاهیم وطندوستی، طرح مفاهیم و نمادهای دینی و معرفی نمادهای ملی بیشتر از سایر مؤلفهها، و زنده نگه داشتن خاطرات انقلاب و دفاع مقدس، امید به آینده، دعوت به مبارزه و دعوت به اتحاد کمتر از سایر مؤلفهها مورد تأکید قرار گرفتهاند؛ بنابراین بر اساس اهداف مندرج در اسناد تعلیم و تربیت و ویژگیهای رفتاری کودکان ابتدایی پیشنهاد میشود این ترکیب مورد بازنگری قرار گیرد.
Resistance literature and wise confrontation with it is one of the goals of the educational and political field in the documents of fundamental transformation of education, based on which the curriculum developers seek to create children's thoughts and behavior. The present study, which was conducted by content analysis method aims to identify the level of attention to the components of sustainability literature in the statistical population, including six first to sixth grade elementary school books. Also the presentation ways for the concepts of patriotism, design of religious concepts and symbols and national symbols were investigated. Most of the other components, and keeping the memories of the revolution and the holy defense alive, hope for the future, invitation to struggle and invitation to unity are emphasized less than other components. Therefore, based on the goals stated in the education documents and the behavioral characteristics of primary children, it is suggested that this combination be revised.
Machine summary:
پژوهش حاضر کـه بـا روش تحليل محتوا و با هـدف شناسـايي ميـزان توجـه بـه مؤلفه هاي ادبيات پايـداري در جامعـه آمـاري شـامل شـش کتاب پايه اول تا ششم مقطع ابتدايي صورت گرفتـه اسـت ، نشان داد مفاهيم وطن دوستي، طرح مفاهيم و نمادهاي ديني و معرفي نمادهاي ملي بيشتر از ساير مؤلفه ها، و زنـده نگـه داشتن خاطرات انقـلاب و دفـاع مقـدس ، اميـد بـه آينـده ، دعوت به مبارزه و دعوت به اتحاد کمتر از سـاير مؤلفـه هـا مورد تأکيد قرار گرفته اند؛ بنابراين بر اساس اهداف منـدرج در اسناد تعليم و تربيـت و ويژگـيهـاي رفتـاري کودکـان ابتدايي پيشنهاد ميشود ايـن ترکيـب مـورد بـازنگري قـرار گيرد.
حال که در اسناد بالادستي نظام تعليم و تربيت ما و از جمله «سند تحول بنيـادين »، اهميـت پرورش نسل جواني که در بستر فرهنگ ايراني- اسلامي به خود ميبالد و افتخار مـيکنـد، بـه کرات مورد توجه واقع شده است ، و ازاين رو، در فصل پنجم سند تحول بنيادين تحت عنـوان «هدف هاي کلان » بند يک ، ويژگيهاي مورد نظر براي تربيت نسل جوان کشور چنين توصـيف ميشود: «تربيت انساني موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئوليت ها و وظـايف در برابر خدا، خود، ديگران و طبيعت ، حقيقت جو و عاقل ، عدالت خـواه و صـلح جـو، ظلـم ستيز، جهادگر، شجاع و ايثارگر و وطن دوست ، مهرورز، جمع گرا و جهاني انـديش و غيـره » (سند تحول :٢٤).
Keywords:
ادبیات پایداری
،
سند تحول بنیادین
،
کتـاب هـای فارسی ابتدایی
sustainability literature
،
Fundamental Transformation Document
،
Elementary Persian Books