Abstract:
مفهوم انتظار یکی از کانونیترین مفاهیم فرهنگی شیعه است و در روایات از آن به برترین اعمال، با فضیلتترین و بهترین عبادات و برترین جهاد امت یاد شده است. شهید سلیمانی;، یکی از برجستهترین تربیتیافتگان فرهنگ انتظار است و با درک عمیقش از انتظار، راهبرد مقاومت را در منطقه، عمق ویژهای بخشید. وی با بهرهگیری از فرهنگ انتظار توانست الگوی مناسبی از انسان منتظِر را به عنوان یک مدرسه و مکتب درسآموز به نمایش گذارد. بررسی نقش فرهنگ انتظار در تعمیق و گسترش راهبرد مقاومت که مکتب شهید سلیمانی; از آن الگو گرفته است؛ میتواند در شناسایی تواناییها و ویژگیهای پایداری موجود در فرهنگ انتظار؛ همچنین در شناخت فرصتها و چالشها به منظور رسیدن به هدفهای بلندمدت و ترسیم آینده مطلوب، کمک نماید. از اینرو پژوهش پیشرو تلاش دارد با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوا، منابع موجود کتابخانهای و دیجیتالی، را مورد بررسی قرار دهد؛ و ضمن تبیین مفاهیم «فرهنگ، انتظار، راهبرد، مقاومت و مکتب» به این سوال پاسخ دهد که: فرهنگ انتظار برای تعمیق و گسترش راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی; چه نقشی داشته و این مکتب چگونه از آن الگو گرفته است؟ از مهمترین یافتهها و نوآوریهای این مقاله تبیین نقش فرهنگ انتظار برای تقویت و تعمیق راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی; در حیطه رفتارها و کنشها استکه مورد بررسی قرار داده شده و به آثاری چون: شجاعت، عدالتورزی، ظلمستیزی، تعهد و مسئولیتپذیری و... که فرهنگ انتظار در تحکیم آنها نقش دارد؛ و میتواند موجب تقویت و تعمیق راهبرد مقاومت شود؛ اشاره شده است. برای تأیید مطالب یاد شده، از بیانات مکتوب و منقول شهید سلیمانی; که در تبیین اندیشه مقاومت مبتنی بر فرهنگ انتظار نوشته و یا ایراد شده؛ استفاده گردیده است.
The concept of waiting is one of the most central Shiite cultural concepts and in the narrations it is mentioned as the highest deeds, with the most virtuous and best worships and the highest jihad of the ummah. Shahid Soleimani is one of the most prominent educators of the culture of waiting, and with his deep understanding of waiting, he gave a special depth to the strategy of resistance in the region. Using the culture of waiting, he was able to show a suitable model of the waiting man as a school and school. Investigating the role of the culture of waiting in deepening and expanding the strategy of resistance, which is modeled on the school of Shahid Soleimani; Can identify the capabilities and characteristics of sustainability in the culture of waiting; Also help identify opportunities and challenges in order to achieve long-term goals and chart a desirable future. Therefore, the leading research tries to examine the available library and digital resources with a qualitative approach and content analysis method; While explaining the concepts of "culture, expectation, strategy, resistance and school" answer the question: what role has the culture of waiting to deepen and expand the strategy of resistance in the school of Shahid Soleimani and how has this school modeled on it? One of the most important findings and innovations of this article is to explain the role of the culture of waiting to strengthen and deepen the strategy of resistance in the school of Shahid Soleimani in the field of behaviors and actions that have been studied and works such as: courage, justice, oppression, commitment and responsibility, and .. That the culture of waiting plays a role in consolidating them; And can strengthen and deepen the strategy of resistance; Is mentioned. To confirm the above, from the written and movable statements of Shahid Soleimani that have been written or made in explaining the idea of resistance based on the culture of waiting; Has been used.