Abstract:
یکی از مهمترین چالشهای هر حکومت، حفظ و ارتقای اعتماد عمومی جهت رسیدن به نظم و امنیت حقوقی و نهایتا حکمرانی مطلوب است. از یک سو، اعتماد عمومی، یکی از شاخصهای مهم سنجیدن میزان دموکراسی در یک جامعه است. بر این اساس، اعتماد عمومی به کارگزاران نظام سیاسی و نظام اداری نیز در نهایت منجر به بهبود عملکرد کلی نظامهای مزبور خواهد شد. از سوی دیگر، سلامت اداری یکی از مفاهیم بنیادین در مباحث مدیریت دولتی نوین و حقوق اداری است که بر اساس آن نظام اداری برای آن که سالم تلقی گردد باید از یک سری ویژگیها و اصول برخوردار باشد تا بتوان آن را نظام اداری صحیح تلقی کرد. عواملی چند سبب میگردد تا نظام اداری به طور صحیح به کارکردهای خود پرداخته و در نتیجه اعتماد عمومی به نظام اداری محقق گردد. عوامل مزبور که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از: پاسخگویی، مشارکت، شفافیت و دولت الکترونیک. نتایج این پژوهش نشان میدهد، در نظام اداری ایران، اگرچه برخی از شاخصهای مزبور در قوانین، مقررات و آییننامههای دولتی پیشبینی شدهاست اما تا تحقق کامل عناصر نظام اداری سالم فاصله وجود دارد.
One of the most important challenges of any government is to maintain and promote public trust in order to achieve legal order and security and ultimately good governance. Therefore, this article has tried to express the position and importance of public trust in the legal system, the effects of reducing public trust on human security and legal order. Therefore, we have tried to study and explain the issue of public trust and the factors affecting it, in addition to direct factors, indirect factors such as political participation, social trust, domestic and foreign media and the like as elements affecting public trust in governments or trust Let's examine politics. Ultimately, the result of this article has been the concept that in order to create and improve a positive image of government performance in the minds of citizens, government institutions must make their performance transparent; Be responsible and accountable; Provide the ground for public participation of citizens in various decisions and areas of oversight; Reduce systemic and non-systemic corruption (such as bribery, embezzlement, smuggling and money laundering), extravagance and embezzlement to build public trust; The result is the establishment of legal order and security; Be provided.
Machine summary:
تقويـت اعتمـاد عمومـي بـه مثابـه ابـزار ارتقـاي سـلامت نظـام اداري ايـران مهدي شيخ موحد* محمدجواد آزادي ** چکيده يکــي از مهم تريــن چالش هــاي هــر حکومــت ، حفــظ و ارتقــاي اعتمــاد عمومــي بــراي رســيدن بــه نظــم و امنيــت حقوقــي و در نهايــت ، حکمرانــي مطلــوب اســت .
نتايــج ايــن پژوهــش نش ــان ميدهــد کــه در نظــام اداري ايــران ، برخــي شــاخص هاي يادشــده در قوانيــن ، مقــررات و آيين نامه هــاي دولتــي پيش بينــي شــده اســت ، امــا تــا تحقــق کامــل عناصــر نظــام اداري ســالم فاصلــه وجــود دارد.
بــر ايــن اســاس ، اعتمــاد عمومــي بــه ايــن معناســت کــه عامــه مــردم انتظــار دارنــد مقام هــا و کارکنــان ســازمان هاي دولتــي بــا اقدامـات خـود در تعامـل بـا عامـه بـه انتظـارات آن هـا پاسـخ مثبـت دهنـد.
١ وقتـي سـخن از اعتمـاد عمومـي بـه ميـان ميآيـد، بـه ايـن معنـي اسـت کـه عامـه مـردم انتظـار دارنــد مقام هــا و کارکنــان ســازمان هاي دولتــي بــا اقدامــات خــود در تعامــل بــا عامــه کــه در ايــن تعامـل ، نوعـي بياطمينانـي و ناآشـنايي بـا شـيوه انجـام شـدن امـور در سـازمان هاي دولتـي وجـود دارد، بــه انتظــارات آن هــا پاســخ دهنــد.
١. منوريــان ، عبــاس و همــکاران ، »بررســي رابطــه پاســخ گويي عمومــي، مشــارکت عمومــي و اعتمــاد عمومــي در ســازمان هاي دولتــي مناطــق ٢٢ گانــه شــهر تهــران «، فصل نامــه مــدرس علــوم انســاني، پژوهش هــاي مديريــت در ايــران ، دوره چهاردهــم ، ١٣٨٩، شــماره ٣، ص ٢٥٦.
اگــر مــردم ، پاســخ گويي عمومــي مقام هــاي دولتــي را ببينـد، اعتمـاد عمومـي آن هـا بـه دولـت و سـازمان هاي دولتـي افزايـش پيـدا ميکنـد و بـر عکـس ، ناپاســخ گويي، عامــل اصلــي بياعتمــادي اســت .