Abstract:
بسیاری از ذینفعان پیشنهاد کردهاند که اگر دختران در سنین پایین به علوم کامپیوتر مشغول نشوند، (رشته علوم کامپیوتر
(CS) و رشته های مرتبط با محاسبات) همچنان فاقد تنوع جنسیتی خواهد بود. ما به کاوش های بیشتری در مورد اینکه چگونه
برنامه درسی بر علاقه دختران به علوم کامپیوتر در سطح ابتدایی تاثیر میگذارد، نیاز داریم. تمرکز این پروژه تحقیقاتی بررسی
این بود که چگونه برنامه درسی یادگیری مبتنی بر مشکل ابتدایی (PBL) بر درک و علاقه دختران به CS تاثیر میگذارد. با
استفاده از یک برنامه درسی متمرکز بر مشکلی که بر فعالیت اجتماعی تاکید داشت، فرض کردیم که PBL CS میتواند
علاقه به CS را برای دختران افزایش دهد. این مطالعه از یک طرح تحقیقاتی توضیحی متوالی ترکیبی برای بررسی اجرای
برنامه درسی CS PBL با چهار معلم کلاس ششم و ٢٦٣ دانش آموز آنها استفاده کرد. ما پیش آزمونها و پس آزمون های
دانش CS، نظرسنجیهای نگرش دانش آموزان، مصاحبه های گروهی متمرکز دانش آموز، مصاحبه های معلم، و یادداشت های
بازتاب مشاهدات محقق را جمع آوری کردیم. آزمون های دانش با استفاده از ANOVA اندازه گیریهای مختلط مورد
تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. پاسخ های نظرسنجی با استفاده از ANOVA تجزیه وتحلیل شد و اندازه اثر برای هر مقایسه با
استفاده از مجذور eta جزئی محاسبه شد. داده های کیفی با استفاده از یک رویکرد موضوعی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که
به چهار محقق نیاز داشت تا به اتفاق نظر برسند. نتایج نشان داد که اگرچه دختران در ابتدا درک کمتری از CS داشتند، در
پایان برنامه درسی، دختران و پسران عملکرد مشابهی داشتند. بااین حال، هنوز عناصری بودند که موفق نبودند. نگرش دختران
نسبت به علوم کامپیوتر در پایان برنامه درسی به طور قابل توجهی کمتر از پسران بود. ازنظر مفهومی، برنامه درسی باید به طور
خاص به این موضوع بپردازد که چگونه CS میتواند بر ارزش های دختران تاثیر بگذارد.
Machine summary:
چه مدل هاي برنامه درسي ميتواند علاقه و درک دختران را افزايش دهد؟ تحقيقات گسترده اي که در دهه گذشته انجام شده است نشان داده است که يادگيري مبتني بر مشکل (PBL) ميتواند هم مشارکت دانش آموز و هم پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را با محتواي چالش برانگيز در تنظيمات ١٢-K افزايش دهد [٧].
مطالعات در زمينه هاي موضوعي مختلف نشان داده اند که دانش آموزاني که در آموزش PBL شرکت ميکنند تمايل بيشتري به مشارکت دارند، عملکرد تحصيلي بهتري دارند [٣،٥٤] و اينکه آموزش PBL ميتواند براي دختران جذاب باشد و علاقه آن ها را به حوزه موضوعي افزايش دهد (به عنوان مثال ، [٩]).
به عنوان مثال ، دانش آموزان کلاس پنجم که در برنامه درسي CSteach ثبت نام کردند که به صراحت بر مسائل عدالت 411 اجتماعي متمرکز بود، نگرش هاي بيشتري نسبت به CS و افزايش انگيزه براي پيگيري بيشتر تجارب CS در آينده نشان دادند .
ما از يک رويکرد تحقيق توضيحي ترکيبي متوالي براي بررسي سؤال تحقيق زير استفاده کرديم : برنامه درسي دانش آموز محور علوم کامپيوتر (يادگيري مبتني بر مشکل ) تا چه حد بر درک و علاقه دختران کلاس ششم به CS تأثير ميگذارد؟ ٢.
اين مطالعه به دنبال بررسي يک طرح برنامه درسي CS بود که از رويکرد دانش آموز محور (يادگيري مبتني بر مشکل ) براي تأثير بالقوه بر درک و علاقه دختران کلاس ششم به CS استفاده ميکرد.
A. Rebelsky A middle-school camp emphasizing data science and computing for social good Proceedings of the 50th ACM Technical Symposium on Computer Science Education (2019), pp.