Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان نوجوان صورت گرفته است.
روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش
آموزان نوجوان دختر در دوره متوسطه اول شهر تبریز در سال ١٤٠٠ بوده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد
فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران بود. نمونه پژوهشی به صورت روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و سپس ٣٠ نفر از
آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. و گروه آزمایش به مدت هشت جلسه ٩٠ دقیقه ای تحت آموزش
شناختی - رفتاری قرار گرفت، ولی در مورد گروه کنترل، هیچ آموزشی در طول دوره تا زمان گرفتن پس آزمون صورت نگرفت.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد در بین افراد شرکت کننده در گروه آزمایش
نسبت به گروه کنترل از لحاظ نمره فرسودگی تحصیلی در پس آزمون کاهش پیدا کرده است. بنابراین درمان شناختی رفتاری
بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان نوجوان تاثیر دارد.
Machine summary:
بنابراين پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سوال است که آيا درمان شناختي رفتاري بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان نوجوان تاثير دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش نيمه آزمايشي و با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
academic burnout scale 504 مطابق يافته هاي توصيفي، از ميانگين و انحراف استاندارد بين ميانگين متغير فرسودگي تحصيلي در دو گروه در مرحله پس آزمون تفاوت وجود دارد.
جدول ٣: نتايج آزمون تعامل بين گروه ها (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول ٣ نتايج زير بدست ميآيد که درمان شناختي رفتاري بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان نوجوان تاثير دارد.
بحث و نتيجه گيري فرضيه : درمان شناختي رفتاري بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان نوجوان تاثير دارد.
بنابراين درمان شناختي رفتاري بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان نوجوان تاثير دارد.
بنابراين درمان شناختي رفتاري بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان نوجوان تاثير دارد.