Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین دانش سازمانی و چابکی فرهنگی مدیران دوره ابتدایی شهرستان لردگان است. تحقیق
حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده و به لحاظ طرح تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل
کلیه مدیران مدارس ابتدایی لردگان میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری سرشماری ١٤٥ نفر از مدیران
مدارس ابتدایی لردگان انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش از از دو پرسشنامه استاندارد چابکی فرهنگی برگرفته از
چارچوب مدل مفهومی کالیگیوری (٢٠١٢) و پرسشنامه دانش سازمانی پاتریک (٢٠٠٩) بود. پایایی پرسش نامهها با استفاده از
ضریب آلفای کرونباخ، برای چابکی فرهنگی (٠/٧٩)؛ دانش سازمانی (٠/٨٥) تعیین شده که نشان دهندة پایایی مناسب ابزار
اندازه گیری بود. پس از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS
انجام گرفت. در سطح توصیفی از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی
متناسب با سطح دادهها و فرضیهها نیز از آزمون های آماری t و آزمون ضریب همبستگی استفاده گردید. نتایج آزمون t نشان
داد که میانگین نمره چابکی فرهنگی و ابعاد آن در مدیران دوره ابتدایی شهرستان لردگان بالاتر از میانگین فرضی می باشد
(0/05> p). میانگین نمره دانش سازمانی و ابعاد آن نیز در مدیران دوره ابتدایی شهرستان لردگان بالاتر از میانگین فرضی می
باشد (0/05> p). نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین دانش سازمانی و چابکی فرهنگی مدیران دوره
ابتدایی شهرستان لردگان رابطه وجود دارد (0/05> p). بین دانش سازمانی و رویکردهای فرهنگی مدیران دوره ابتدایی
شهرستان لردگان رابطه وجود دارد (0/05> p). بین دانش سازمانی و شایستگی های علمی مدیران دوره ابتدایی شهرستان
لردگان رابطه وجود دارد (0/05> p). بین دانش سازمانی و شایستگیهای عمومی مدیران دوره ابتدایی شهرستان لردگان رابطه
وجود دارد (0/05> p).
Machine summary:
جدول (٣): آزمون ضريب همبستگي پيرسون رويکردهاي فرهنگي (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که اين آزمون با سطح معني داري ٠٠٠٠=p، بين دانش سازماني و رويکردهاي فرهنگي مديران دوره ابتدايي شهرستان لردگان رابطه مثبت و معنيدار نشان داده است ، بنابراين فرضيه اصلي پژوهش تائيد ميگردد (٠٠٥ 564 ٤- بين دانش سازماني و شايستگي هاي علمي مديران دوره ابتدايي شهرستان لردگان رابطه وجود دارد.
همانگونه که نتايج آزمون ضريب همبستگي نشان داد که اين آزمون با سطح معنيداري ٠٠٠٠=p، بين دانش سازماني و چابکي فرهنگي مديران دوره ابتدايي شهرستان لردگان رابطه مثبت و معنيدار نشان داده است ، بنابراين فرضيه اصلي پژوهش تائيد ميگردد (٠٠٥ با تأمل در يافته هاي تحقيق مشاهده شد که چابکي فرهنگي مديران مدارس ابتدايي لردگان در وضعيت مطلوب بوده است .
همانگونه که نتايج آزمون ضريب همبستگي نشان داد که اين آزمون با سطح معني داري ٠٠٠٠=p، بين مؤلفه هاي چابکي فرهنگي و دانش سازماني در مدارس ابتدايي لردگان رابطه مثبت و معنيدار نشان داده است ، بنابراين فرضيه فرعي اول پژوهش تائيد ميگردد(٠٠٥ در اين راستا مي توان بيان نمود که رويکردهاي فرهنگي شامل : مينيماليسم فرهنگي: (نرملايز کردن ؛ استاندارد سازي؛ اغماض کردن تفاوت ها) انطباق فرهنگي: (داشتن قدرت سازگاري و انطباق با تغييرات فرهنگي؛ استقبال از تمايزات فرهنگي؛ در نظر گرفتن تنوع فرهنگي).