Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی نقش واسطه ای مهارت های ارتباطی در رابطه بین مهارت های دوستیابی و احساس تنهایی
دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان نایین میباشد. پژوهش حاضر، تحقیقی توصیفی از نوع پیش بینی و تحلیل مسیر
است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان نایین که در سال تحصیلی
١٤٠٠- ١٣٩٩ مشغول به تحصیل بودند، که تعداد ١٠٠ نفر برای حجم نمونه و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای
انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه های مهارت های ارتباطی (کوئین دام، ٢٠٠٤)، احساس تنهایی (راسل، پیلوا و کورتونا،
١٩٨٠) و دوست یابی ساکرال (ریسمن و بیلینگهام، ١٩٨٩) استفاده شد. اطلاعات از طریق میانگین و انحراف معیار و ضریب
همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و به کمک نرم افزارهای ١٨ SPSS و ٢١ AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج
پژوهش نشان داد که مهارت های ارتباطی میتواند در ارتباط بین مهارت های دوست یابی با احساس تنهایی نقش واسطه ای را
ایفا کند.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان داد که مهارت هاي ارتباطي ميتواند در ارتباط بين مهارت هاي دوست يابي با احساس تنهايي نقش واسطه اي را ايفا کند.
لذا هدف اين پژوهش بررسي نقش واسطه اي مهارت هاي ارتباطي در رابطه بين مهارت هاي دوست يابي و احساس تنهايي دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان نايين درسال ١٤٠٠ است .
نتايج روش بوت استروپ روابط غيرمستقيم در کل نمونه (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتايج جدول ٣ با استفاده از روش بوت استروپ ، متغير مهارت هاي دوست يابي به صورت غيرمستقيم از طريق مهارت هاي ارتباطي بر احساس تنهايي تأثير مثبت دارد، چرا که ضريب استاندارد برآورد شده در مسير غيرمستقيم در سطح ٠/٠٠١ معنادار و برابر با ٠/٢٩- ميباشد، بنابراين فرضيه سوم تحقيق مورد تأييد ميباشد.
723 ٥- بحث و نتيجه گيري هدف از اين پژوهش بررسي نقش واسطه اي مهارت هاي ارتباطي در رابطه بين مهارت هاي دوست يابي و احساس تنهايي دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان نايين بود.
همچنين نتايج نشان داد که مهارت هاي ارتباطي در ارتباط بين مهارت هاي دوست يابي با احساس تنهايي نقش واسطه اي دارد.
Study of communication skills and loneliness levels of university student in term of their internet habits.
An Examination of Social Skills, Friendship Quality, and Loneliness for Adults with Williams Syndrome.
An Investigation of Friendship Quality, Attachment to Friends and Perceived Social Support from Friends as Predictors of Loneliness in Adolescents.
Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(5).