Abstract:
از اهداف آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش هنجارهای اجتماعی مطلوب است . در میان نهاد های اجتماعی، آموزش و پرورش
بیشتر از سایر نهادها و از طریق کتب درسی مسئول متخلق بار آوردن دانش آموزان می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی
عدالت جنسیتی در کتب درسی علوم تجربی پایه چهارم و پنجم ابتدایی (٩٨-٩٩) انجام شده است . روش پژوهش حاضر تحلیل
محتوای توصیفی است . روش جمع آوری داده ها به صورت کمی بوده است . جامعه آماری شامل تصاویر دارای دانش آموز در
کتب مذکور است . ابـزار پـژوهش فـرم تحلیـل محتـوای توصـیفی تصـاویر اسـت . داده های پژوهش حاکی از آن است که
تصاویرکتب مذکور بیشتر به جنسیت پسر پرداخته و تبعیض جنسیتی قائل شده است . بنابراین لازم اسـت کتـاب علـوم تجربی
پایه چهارم و پنجم ابتدایی از لحاظ برقراری عدالت جنسیتی و آگـاهی بخشـی مهـارت هـای لازم همچـون نحـوه ی ارتباط
موثر و مشارکت فعال ، سازندگی و سازگاری بـین دو جنسـیت ، در چهـارچوب منطـق و شرع و عرف اجتماعی به دانش آموزان
ابتدایی جهت پیشگیری و رفع پیامدهای نامطلوب ؛ مـورد بازبینی مجدد قرار گیرد.
Machine summary:
تحليل توصيفي تصاويرکتب علوم تجربي پايه چهارم و پنجم دوره ابتدايي براساس معيار عدالت جنسيتي پروين نظري ١، رضا شيرازي ٢، فاطمه مزرعي ٣ (سيف الله )، فاطمه مزرعي ٣ (اسد الله )، مينا ابراهيمي ٣، محمد پلنگي کتولي ٣ ١ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول ، استان گلستان ، نويسنده مسئول ٢ کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي، دبير رياضي و مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول ، استان گلستان ٣ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد کتول ، استان گلستان چکيده از اهداف آموزش و پرورش ابتدايي، آموزش هنجارهاي اجتماعي مطلوب است .
درس علـوم تجربـي از دروس اصـلي و مهـم دوره ابتدايي است و محتواي اين درس دو وظيفه مهم شناخت نيازهاي فطـري و شـگفتي هـاي جهان خلقت و عظمت خالق و نيز آموزش دانش مورد نياز زنـدگي حـال و آينـده برعهـده دارد، براين اساس کارشناسان گروه علوم تجربي دفتر تاليف کتابهاي درسي و نيز مربيان و برنامه ريزان آموزشي وظيفه مهم و سـنگيني در فرآينـد تعليم و تربيت ، در جهت طراحي برنامه هاي تربيتي متناسب با نيازهاي جامعه و اهداف آمـوزش و پرورش دارند.
باتوجه به اينکـه برنامـه درسـي راهبرد و رهيافتي بديهي در راستاي مفهوم عـدالت جنسـيتي اسـت ، لازم اسـت کتـب درسـي ابتدايي مانند کتاب علوم تجربي، به عنوان يکي از مهمترين عناصر آموزش و پـرورش کـه نقـش مؤثري در شکل گيري شخصيت ، نگرش ، مهارت و رفتار اجتماعي دانش آمـوزان دارد، بـه لحـاظ ميزان توجه به عدالت جنسيتي براساس برابري تعداد تصاوير داراي دختر و پسر و نيـز برابـري تعداد دختران و پسران در مجموع تصاوير کتب علوم دوره ابتدايي، بررسي وتحليل شود.