Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش جرئت ورزی بر کاهش اختلال خواندن دانش آموزان صورت گرفـت. جامعـه ی آمـاری
این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر پایه های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی دارای اخـتلال خوانـدن و مراجعـه کننـده بـه
مرکز اختلالات یادگیری شهرستان رودسر که در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ مشغول به تحصیل بودهاند، میباشد و روش نمونه گیری
هم از نوع در دسترس بوده است. نمونهها، متشکل از ٤٠ دانش آموز است که از میان جامعه موردمطالعه انتخاب گردیدنـد و بـه
روش تصادفی (قرعه کشی) در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. گـروه آزمایشـی تحـت آمـوزش متغیـر مسـتقل شـامل
آموزش مهارت های جرئت مندی در قالب بسته ی آموزشی ٨ جلسه ای (٦٠دقیقه) قرار گرفتند ولی گروه گواه تحـت هـیچ گونـه
آموزشی قرار نگرفتند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، آزمون هوشـی وکسـلر ٤ ویـژه ی کودکـان و
پرسشنامه ی بالینی مراکز LD است. طرح پژوهش، از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه است و داده های به دست آمده بـا
روش تحلیل کوواریانس چند متغیره ((mancova با استفاده از نرم افـزار SPSS19مـورد تجزیـه وتحلیـل قـرار گرفـت. نتـایج
تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که گروه آزمایشی پس از آمـوزش مهـارت هـای جرئـت منـدی، در آزمـون خوانـدن و
نارساخوانی (نما) نهایی، عملکرد معنیداری نسبت به گروه کنترل نشان دادند. درحالیکه گروه کنترل تغییـر چنـدانی نکردنـد.
استفاده از آموزش مهارت های جرئت مندی باعث کاهش اخـتلال خوانـدن دانـش آمـوزان دارای نـاتوانی خوانـدن (نارسـاخوان)
میشود.
Machine summary:
- MDQFRYD - $QFRYD 799 جدول ١: تحليل نتايج کوواريانس براي متغيرهاي مولفه هاي اختلالات يادگيري خواندن (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول ١ مشاهده ميشود سطح معنيداري متغير مشکل يادگيري خوانـدن کلمـات ٥ ٠٠٠ /٠ اسـت کـه از سـطح آلفاي بونفروني ٠/٠٠٢کوچکتر است بنابراين ميزان آزمون Fمحاسبه شده از لحاظ آماري معناداراست وبـا احتمـال ٠/٩٩بيـان مـي کنيم که آموزش مهارت هاي جرئت مندي برکاهش مشکل يادگيري خواندن کلمات دانش آموزان موثر است .
988 (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به معنادار شدن تفاوت ميانگين ها با ٠/٩٩احتمال بيان ميشودکه فرضيه پژوهش مبنـي بـر اينکـه آمـوزش مهارت هاي جرئت مندي بر کاهش اختلالات يادگيري خواندن دانش آموزان موثر است ، تاييد ميشود.
جدول ٢: تحليل نتايج کوواريانس براي متغير مشکل يادگيري خواندن کلمات (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول فوق مشاهده ميشود سطح معنيداري متغير مشکل يادگيري خواندن کلمات ٥ ٠٠٠ /٠ است کـه از سـطح آلفاي ٠/٠١ کوچکتر است بنابراين ميزان آزمون F محاسبه شده از لحاظ آماري معناداراست وبا احتمال ٠/٩٩ بيان مـي کنـيم کـه آموزش مهارت هاي جرئت مندي برکاهش مشکل يادگيري خواندن کلمات دانش آموزان موثر است .
جدول ٣: تحليل نتايج کوواريانس براي متغير مشکل يادگيري زنجيره کلمات (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول فوق مشاهده ميشود سطح معنيداري متغير مشکل يادگيري زنجيره کلمات ٥ ٠٠٠ /٠ اسـت کـه از سـطح آلفاي ٠/٠١ کوچکتر است بنابراين ميزان آزمون F محاسبه شده از لحاظ آماري معناداراست وبا احتمال ٠/٩٩ بيان مـي کنـيم کـه آموزش مهارت هاي جرئت مندي برکاهش مشکل يادگيري زنجيره کلمات دانش آموزان موثر است .
Measuring assertion: a Model and method behavior therapy, p889.