Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان
دختر مقطع یازدهم متوسطه منطقه ١١ شهر تهران صورت گرفته است. این پژوهش از جمله پژوهش کمی از نوع همبستگی
می باشد. جامعه ی آماری، شامل کلیه دانش اموزان دختر در مقطع یازدهم متوسطه شهرستان تهران که در سال تحصیلی ٩٧-
٩٨ مشغول به تحصیل می باشند بوده و نمونه این پژوهش را ٦٠ نفر از این دانش آموزان تشکیل می دهند که از بین جامعه
مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدن. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های هوش هیجانی
بار-آن، پرخاشگری (AGQ) و سازگاری سینها وسینگ بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های اماری همبستگی
صورت گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی با میزان پرخاشگری
دانش اموزان دبیرستانی رابطه منفی وجود دارد و ضریب همبستگی ٠,٣٥٥-، با سطح معناداری ٠,٠٠٥ نشان داد بین دو متغیر
با میزان اطمینان ٠,٩٩ صدم رابطه معنا دار است؛ و همچنین نشان داد بین متغیر هوش هیجانی و مولفه ی سازگاری عاطفی با
میزان ضریب همبستگی ٠,٢٨٨- و سطح معناداری ٠,٠٢٦ بین دو متغیر با میزان اطمینان ٠,٩٥ صدم رابطه مثبت و معنادار
وجود دارد.
Machine summary:
چکيده پژوهش حاضر باهدف بررسي رابطه هوش هيجاني بر کاهش پرخاشگري و افزايش سازگاري فردي-اجتماعي دانش آموزان دختر مقطع يازدهم متوسطه منطقه ١١ شهر تهران صورت گرفته است .
نتايج به دست آمده با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون نشان داد بين هوش هيجاني با ميزان پرخاشگري دانش اموزان دبيرستاني رابطه منفي وجود دارد و ضريب همبستگي ٠,٣٥٥-، با سطح معناداري ٠,٠٠٥ نشان داد بين دو متغير با ميزان اطمينان ٠,٩٩ صدم رابطه معنا دار است ؛ و همچنين نشان داد بين متغير هوش هيجاني و مولفه ي سازگاري عاطفي با ميزان ضريب همبستگي ٠,٢٨٨- و سطح معناداري ٠,٠٢٦ بين دو متغير با ميزان اطمينان ٠,٩٥ صدم رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
در اين پژوهش که از نوع بنيادي ميباشد با استفاده از روش همبستگي ميتوان رابطه بين متغييرهاي پرخاشگري و سازگاري را با هوش هيجاني بررسيکرد ودر نتيجه با در نظرگرفتن اهميت نقش نوجوانان و جوانان در جامعه ميتوان با بکارگيري روش هاي اموزشي موجب افزايش هوش هيجاني دانش اموزان شويم .
بحث و نتيجه گيري در اين تحقيق فرض محقق رابطه هوش هيجاني با ميزان پرخاشگري و سازگاري در دانش اموزان دبيرستاني بوده است که محقق پس از جمع اوري داده ها و بررسيهاي اماري به نتايج زير دست يافته است .
فرضيه دوم : نتايج به دست آمده با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين هوش هيجاني بـا سـازگاري فـردي _ اجتماعي دانش اموزان دبيرستاني رابطه وجود دارد.