Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی در دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. طرح پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه و با استفاده از
جایگزینی تصادفی آزمودنیها در گروه های آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد
اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ بود که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد ٣٠ آزمودنی انتخاب شدند و در
دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ١٥ نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس،
جلسات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی براساس کتاب شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی کرین (١٩٩٨، ترجمه
خوش لهجه صدق، ١٣٩١) و درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی (بائر، ٢٠١٤) به مدت ٨ جلسه روی گروه آزمایش اعمال گردید.
بعد از اتمام مداخله از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار جمع آوری دادهها در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه اضطراب
بک (BAI) و پرسشنامه افسردگی بک -٢ (BDI-II) بود. دادهها با استفاده از نرم افزار 24-SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معنیداری
اضطراب و افسردگی را در افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش داده است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند به عنوان یک شیوه رواندرمانی موثر در کاهش علائم و نشانه های مشکلات روانی
و بهبود زندگی شاد کمک کرده و موجب بهبود کیفیت زندگی دانشجویان گردد.
Machine summary:
نتايج تحليل داده ها نشان داد که شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي به طور معنيداري اضطراب و افسردگي را در افراد گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه کاهش داده است .
Higa-McMillan, Francis, Rith-Najarian, & Chorpita 2.
Teeraananchai, Kerr, Amin, Ruxrungthamn, & Law 4.
Hatch, Potter, Matus, Rose, & Freude 7.
نتايج پژوهش نامور، خرمي، نورالهي و پورنعمت (١٣٩٩) نشان داد که تفاوت معنيداري بين گروه ذهن آگاهي مبتني بر استرس با گروه گواه در متغيرهاي اضطراب و افسردگي وجود دارد و ميزان افسردگي و اضطراب را در بيماران کاهش داده است .
Shearer, Hunt, Chowdhury, & Nicol 18.
Ward, Mendelson, Mock, & Erbaugh 29.
پژوهش وجديان و همکاران (١٣٩٩) نشان داد که آموزش ذهن آگاهي باعث کاهش اضطراب دانشجويان شده است .
Bohlmeijer, Prenger, Taal, & Cuijpers 35.
Matiz, Fabbro, Paschetto, Cantone, Paolone, & Crescentini 1312 ٢٠١٣).
Zarbock, Lynch, Ammann, & Ringer 37.
The effect of mindfulness-based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: A meta-analysis.
The effects of mindfulness based cognitive therapy on patients with chronic anxiety and depression-a pilot study.
A mindfulness-based intervention for student depression, anxiety, and stress: Randomized controlled trial.
The results of data analysis showed that mindfulness-based cognitive therapy significantly reduced anxiety and depression in the experimental group compared to the control group.
Keywords: Anxiety, Depression, Mindfulness-Based Cognitive Therapy.