Abstract:
با ورود به انقلاب صنعتی چهارم، مدل کسب و کار خدمات مالی متحول خواهند شد. از اینرو، بانکها برای موفقیت در دنیای دیجیتالی آینده، باید ساختار زنجیره تامین خود را به خوبی شناخته و تحولات این زنجیره در انقلاب صنعتی چهارم را به خوبی تحلیل نمایند.
علیرغم تحقیقات انجام شده در زمینه بانکداری دیجیتال، موضوع بررسی تحول و شناخت زنجیره تامین خدمات بانکی در انقلاب صنعتی چهارم صنعتی تقریبا مغفول مانده است. لذا در این مقاله ضمن بررسی تحقیقات انجام شده و با مصاحبه عمیق با خبرگان، آثار انقلاب صنعتی چهارم بر روی زنجیره تامین خدمات بانکی شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان داد، به واسطۀ ورود بانکها به انقلاب صنعتی چهارم، بازیگران جدیدی از جمله فین تک ها به زنجیره تامین خدمات بانکی متصل خواهند شد و به دنبال آن عواملی نظیر اشتراک سیستماتیک اطلاعات در سراسر زنجیره تامین، همکاری بین سازمانی، پایداری و شفافیت ، انعطاف پذیری و شخصی سازی خدمات و ... افزایش یافته و جریان مالی، اطلاعاتی و خدماتی در زنجیره تامین خدمات بانکی متحول خواهد شد. از طرفی بیشترین فاصلۀ بانکهای ایران با بانکداری دیجیتال،عدم بهره گیری کامل از هوش مصنوعی برای خودکار سازی تمامی فرایندها برای افزایش انعطاف پذیری و سرعت در پاسخگویی است.
With the advent of the Industry 4.0, the financial services business model will change. in order to succeed in the digital world of the future, banks must know the structure of their supply chain well and analyze the developments of this chain in the the Industry 4.0.
Despite research in the field of digital banking, the issue of examining the evolution and recognition of the banking service supply chain in the the Industry 4.0 has been almost neglected. Therefore, in this article, with review of research and in-depth interviews with experts, the effects of the the Industry 4.0 on the supply chain of banking services were identified. The results showed that with the entry of banks into the Industry 4.0, new players, including fintechs, will be connected to the supply chain of banking services, followed by factors such as systematic sharing of information throughout the supply chain, inter-organizational cooperation, sustainability and transparency. Flexibility and personalization of services, etc. will increase and financial, information and service flows in the supply chain of banking services will change. the biggest distance between Iranian banks and digital banking is the lack of full use of artificial intelligence to automate all processes.
Machine summary:
جدول ١- متغیرهای استخراج شده از سوابق تحقیق ردیف , نویسنده , متغیرها 1, هی و همکاران [١٨] , تقیسم هزینه در یک زنجیره تأمین خدمات مشارکتی 2, مهدی آبادی و همکاران [٢٠], سیستم ایجاد ارزش یکپارچه 4, فتورچیان و کاظمی [٢٧] , ادغام گسترده زنجیره تأمین / اشتراکگذاری اطلاعات / شفافیت در سراسر زنجیره تأمین / خرده فروشی 6, کوسیرویس و همکاران [١٧], ادغام سیستم عامل های مدیریت اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از فناوری هایی نوین 7, جونگر و میتزنر[٢٦] , سواد مالی و شفافیت کلی بر تمایل آنها برای تغییر میزان استفاده از فینتک ها ردیف , نویسنده , متغیرها 8, خانبوبی و همکاران [٢٥] , اتصال سازمان ها به یکدیگر أ 9, فرانتینو و کوتن [٢٤] , سازماندهی مجدد زنجیره های تمین /کاهش هزینه ها، تولید بیشتر برای پاسخ به تقاضای مصرف کننده ، افزایش اشتغال / تجدید سازمان مجدد تولید به اقتصادهای پر درآمد/ کاهش طول زنجیره تأمین / فرصت های بشیتر برای مشارکت در زنجیره ارزش جهانی / کاهش هزینه های هماهنگی و تطبیق 10, پاکورار و همکاران [١٩] , ادغام زنجیره تأمین / افزایش مشارکت مشتری / پیشرفت عملکرد بانک ها 11, لئو و همکاران [١٦] , تقسیم هزینه ها در زنجیره تأمین خدمات / مجتمع خدمات 12, مباما [٢٣] , ارزش درک شده / راحتی / کیفیت عملکرد / کیفیت خدمات / نوآوری / بهبود تجربه مشتری / رضایت / وفاداری / عملکرد مالی بانک ها 13, تاخار و لیانگه [٢٢] , پایداری در زنجیره های تأمین / تقویت روابط خریدار و تأمین کننده 18, سونونو و اورتستات [٢١], شخصی سازی و رابطه با مشتریان همان طور که مشخص است ، تحقیقات اخیر عمدتاً بر توسعه فناوری در زنجیره تأمین متمرکز بوده و کمتر بر تغییر مدل های کسب وکار و تحول ساختار زنجیره تأمین آنها متمرکز بوده است .