Abstract:
محمد بن عبد الله بن مسره بن نجیح القرطبی (۲۶۹-۳۱۹ه. ق) از اولین فیلسوفان مسلمان شناخته شده در حوزه آندلس است که توانست در غرب جهان اسلام شاکله مکتب فلسفی عرفانی " المریه" را در آنجا پایه گذاری نماید. کشف اخیر دو رساله به دست آمده از وی در کتابخانه چستر بیتی [1] دوبلین توسط محمد کمال ابراهیم جعفر، نشان دهنده نمونههای آغازین تفکر نظری منحصر به فردی در آندلس است.
وی متقدم بر ابن عربی با غور در معانی نمادین حروف مقطعه قرآنی به مثابه رموزی ناظر بر عالم هستی، پیشگام در بیان سنت رمزی مبتنی بر ارتباطی تکوینی میان کتابت و سخن وحی با تمامی مخلوقات در عالم است. حروف عربی در نظر وی مشابه سهل التستری، اصول الاشیاء هستند. این حروف صادر شده از وحی صرفا عناصری قراردادی در زبان معمولی نیستند بلکه سرچشمه گوهری اصیل میباشند که عالم هستی، از آنان زاده میگردد بدین ترتیب سخن وحی از یک سو ماده اولیه و از دیگر سوی جوهری ملکوتی است در نتیجه همه موجودات در بعد کیهانی، کتاب حق هستند.
این خامه بنای آن دارد که با تبیینی روان از مفاد رساله خواص الحروف (رسالهای در باب نقش و جایگاه عرفانی "حروف" در حقیقت وجود و هستی) که طولانی تر از دیگر رساله (الاعتبار) وی است و مبین سنت پیچیده و رمز آلودی از اندیشههای اعتزال، تصوف، نوافلاطونی، باطنی گرایی بخصوص برخی ویژگیهای تعالیم اسماعیلی-شیعی (در حاق اندیشههای وی) میباشد، سهمی در بازخوانی این سنت رمزی را به خود اختصاص دهد.
Mohammad-Ibne-Abdola-Ibne Masarreh-Ibne Najih Alghertebi (883-931) is known as one of the earlier pioneer intellectuals, philosophers and sophists of Andalus Area who managed to found the bases and principles of “Almarie”, the mystical philosophical school of thought at the west of Islam World. The recent discovery of two of his dissertation in Chesterbeaty, Dublin, by Mohammad Kamal Ebrahim Jafar indicates the pioneer samples of unique theoretical thought in Andalus.
The complexity accompanying the metonymy of these works certifies a unique form of mystical philosophy which later on developed at the west of Islam world and Africa. Accordingly, the proper reading, analysis, and delicate interpretation of this text not only reflects the formation of a comprehensive outlook of Ibne- Masarreh thoughts but also reveals the significance of the rereading and the complexities of Andalusian evolutionary intellectual life. The continuous trend of Andalusian mystical philosophy by Ibne-Tofeil, Ibene- Arif, and Ibne Arabi originate from his intellectuality.
This research intends to introduce the translation of Khavase- Alhoroph (a dissertation on the role and status of mystical letters in epistemology and existence) which is longer than his other dissertation titled (Al Eitebar) revealing the complex tradition of decline, Sufism, Neoplatonism, Esotericism, and more specifically some characteristics of Shiei-Esmaeili teachings