Abstract:
هدف مقاله پیش رو پاسخ به این پرسش است که چرا دیپلماسی عمومی شیعی جمهوری اسلامی، تمرکز خود را بر روی شکل دهی به روابط پایدار و استراتژیک با گروه های مردمی در دیگر کشورها قرار داده است و در این مسیر از چه زمینه های تاریخی، ایدئولوژیک و استراتژیکی بهره می برد. ادعای پژوهش حاضر این است که این ارتباطات در چارچوب روابط حامی- وکالتی قرار نمی گیرد، بلکه به اتحادهایی استراتژیک و دوسویه شکل داده و در این راه علاوه بر چارچوب بندی نظری، به بررسی موردی ارتباطات استراتژیک غیردولتی جمهوری اسلامی در سه کشور لبنان، عراق و یمن پرداخته شده است. روش پژوهش در این مقاله روش علّی- مقایسه ای و روش گردآوری داده های پژوهش به صورت کتابخانه ای- اینترنتی است.
The aim of the following article is to answer the question why the Shia public diplomacy of the Islamic Republic has focused on forming stable and strategic relations with people's groups in other countries, and how it uses historical, ideological and strategic factors in this regard. The claim of the present research is that these communications are not placed in the framework of sponsor-representative relations, but rather form strategic and bilateral alliances, and in this way, in addition to the theoretical framework, a case study of the non-governmental strategic communications of the Islamic Republic in the three countries of Lebanon , Iraq and Yemen have been discussed. The research method in this article is the causal-comparative method and the method of collecting research data in a library-internet references.