Abstract:
پژوهش حاضر درصدد سنجش میزان توجه به مؤلفههای منافع ملّی در کتابهای درسی دوره اول متوسطه است. این پژوهش از بُعد هدف، پژوهشی کاربردی است که به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی دوره اول متوسطه بوده که با استفاده از نمونهگیری هدفمند پنج عنوان و چهارده جلد کتاب شامل مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، تفکر و سبک زندگی، فارسی و پیامهای آسمان در پایههای هفتم، هشتم و نهم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از بین پنج بُعد اصلی منافع ملّی در کل کتابهای منتخب به ترتیب به منافع ایدئولوژیک با 4/49درصد، منافع سیاسی، اجتماعی با 5/32درصد، منافع رفاهی، اقتصادی با 6/9درصد و منافع دفاعی، امنیتی با 2/8درصد اشاره شده است. همچنین کمترین توجه مربوط به منافع معطوف بهنظام بینالملل با 3/0درصد بوده است.
Examining the documents of education system shows that institutionalizing of national interests is one of the goals set for this system. This research is an applied research from the objective perspective, which was conducted using descriptive and content analysis method. The statistical population of the research included the textbooks of the first year of high school, which were examined and analyzed using purposeful sampling of five titles and fourteen book volumes, including Social Studies, Culture and Art, Lifestyle, Farsi, and Theology in the seventh, eighth, and ninth grades. The findings of the research indicate that among the five main dimensions of national interests in all the selected books, Ideological Interests with 49.4%, Political and Social Interests with 32.5%, Welfare and Economic Interests with 9.6% and Defense and Security interests with 8.2% are prioritized. Also, the least attention related to interests was directed to the international system with 0.3%.