Abstract:
بزرگ علوی و غلامحسین ساعدی از نویسندگان برجستۀ ایرانی هستند که رمانهایی نوشتهاند که با اقبال عموم مواجه شده است. داستانهای «چمدان» و «سالاریها» از بزرگ علوی، «عزاداران بیل» و «شبنشینی باشکوه» از ساعدی در این پژوهش، ازنظر شخصیتهای زن، نقش و امکان حضور آنان در جامعه بررسیشده است. با توجه به پیشرفتهای جامعۀ ایرانی و حضور پُررنگ زنان در جامعۀ امروز ضرورت دارد نویسندگان نیز با این موج نو خود را هماهنگ کنند و همچنین کمبودها و مشکلات زنان جامعه را در آثار خود بیان کنند. همچنین ضرورت دارد که رگهها و پیشینۀ این ساختارشکنی (حضور زنان در جامعه و خویشکاری ایشان) نیز در آثار نویسندگان گذشته بررسی شود و تأثیر آن نیز برآورد شود. این تحقیق که با مطالعۀ کتابخانهای و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی انجامگرفته است، نشان داد در آثار بزرگ علوی نقش و حضور زنان در زمینههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پررنگتر از آثار ساعدی است. در آثار ساعدی زنان نقش بسیار فرعی و جزئی دارند و بیشتر خرافهپرست و بیپناه به نظر میرسند، شاید تنها در کتاب شبنشینی باشکوه (داستان مسخرۀ نوانخانه) یک زن مقتدر دیده میشود و بس اما او نیز در پیشبرد داستان نقش چندانی ندارد.
چکیدهبزرگ علوی و غلامحسین ساعدی از نویسندگان برجستهی ایرانی هستند که رمانهای نوشتهاند که به طور معمول با اقبال عموم مواجه شدهاست. داستانهای چمدان و سالاریها از بزرگ علوی، عزاداران بیل و شب نشینی باشکوه از ساعدی در این پژوهش از نظر شخصیتهای زن، نقش و امکان حضور انان در جامعه بررسی شده است. با توجه به پیشرفتهای جامعهی ایرانی و حضور پررنگ زنان در جامعهی امروز ضرورت دارد نویسندگان نیز با این موج نو خود را هماهنگ کرده و همچنین کمبودها و مشکلات زنان جامعه را در اثار خود بیان کنند. همچنین ضرورت دارد که رگهها و پیشینهی این ساختارشکنی(حضور زنان در جامعه و خویشکاری ایشان) نیز در اثار نویسندگان گذشته بررسی شود و تاثیر ان نیز براورد شود. روش کتابخانهای و توصیفی تحلیلی برای بررسی این موضوع به کار رفته است و خلاصه نتیجه این است که در اثار بزرگ علوی نقش و حضور زنان در زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پر رنگتر از اثار ساعدی است. در اثار ساعدی زنان نقش بسیار فرعی و جزیی دارند و بیشتر خرافه پرست و بی پناه به نظر میرسند شاید تنها در کتاب شب نشینی باشکوه (داستان مسخرهی نوانخانه) یک زن مقتدر دیده میشود و بس اما او نیز در پیشبرد داستان نقش چندانی ندارد.