Abstract:
هدف از تحقیق حاضر» بررسی و مدیریت اثربخشی آ-) ۴ بر حافظه فعال و حرکات کلیشهای» کودکان مبتلا به اختلال طیف
اتیسم میباشد. در این مقاله از روش کتابخانهای استفاده شده است و سعی شده به آح) ۴, حافظه فعال و حرکات کلیشهای در طیف
اتیسم بیشتر پرداخته شود. به این دلیل که مشکلات زیادی این اختلال در کودکان به وجود اورده است و در سالهای اخیر در
کودکان رو به افزایش است و نیز علت واحدی برای این بیماری وجود ندارد تا از آن پیشگیری کرد؛ پس باید این مشکلات را
ناسایی و در جست و جو راه حل مناسب برای پرطرف کردن این مشکلات باشیم تا بتوانیم این اختلال را کتترل کنیم. یکی از
مهمترین این مشکلات حرکات کلیشهای در کودکان طیف اتیسم میباشد که خود باعث اختلال در توجه و تمرکزء رشد شناختی و
همچنین آسیبهایی در عملکرد اجتماعی و مهارتهای ارتباطی میشود که در فعالیتهای روزمره از بازی گرفته تا فعالیت های
تحصیلی کودک مداخله میکند؛ پس از آنجا که یکی از وظایف حافظه فال هدایت انجام فعالیتهای روزمره ازقبیل پیگیری
دستورات» محسابات ذهنی و حل مسئله میباشد؛ این حر کات کلیشهای میتواند به تنهایی بر عملکرد حافظه فعال نیز تاثیرگذاشته
و اختلال ایجاد کند. درمانهای متفاوتی برای این اختلال و کنترل آن ارائه شده است اما در این مقاله به تاثیر الکترو شوک درمانی
بر این افراد اشاره میکند.
Machine summary:
يکي از مهم ترين اين مشکلات حرکات کليشه اي در کودکان طيف اتيسم مي باشد که خود باعث اختلال در توجه و تمرکز، رشد شناختي و همچنين آسيب هايي در عملکرد اجتماعي و مهارت هاي ارتباطي مي شود که در فعاليت هاي روزمره از بازي گرفته تا فعاليت هاي تحصيلي کودک مداخله مي کند؛ پس از آنجا که يکي از وظايف حافظه فعال هدايت انجام فعاليت هاي روزمره ازقبيل پيگيري دستورات ، محسابات ذهني و حل مسئله ميباشد، اين حرکات کليشه اي مي تواند به تنهايي بر عملکرد حافظه فعال نيز تاثيرگذاشته و اختلال ايجاد کند.
با توجه به اينکه اين اختلال درسال هاي اخير رو به افزايش است پس بايد مشکلات اين طيف را شناسايي کرده و راه حل مناسبي براي آن ها پيدا کنيم پس در اين مقاله ECT يا الکترو شوک درماني را مورد بررسي قرار داده است زيرا يکي از روش هاي درماني مهم در درمان بيماران مبتلا به اختلالات شديد رواني و يکي از روش هاي درماني ثابت براي بسياري از اختلالات خلقي مي باشد،اين درمان با القاي جريان الکتريکي در نورون هاي طبيعي از طريق پوست سر پتانسيل عمل هم زمان در تعداد زيادي از نورون ها ايجاد ميکند.
حرکات کليشه اي: رفتارهاي کليشه اي و تکراري در کودکان داراي اختلال طيف اوتيسم ، موجب اختلال در توجه و تمرکز، رشد شناختي و همچنين آسيب هايي در عملکرد اجتماعي و مهارت هاي ارتباطي مي شود که در فعاليت هاي روزمره از بازي گرفته تا فعاليت هاي تحصيلي کودک مداخله ميکند (گرين و همکاران ،٢٠١٦).