Abstract:
اهتمام قرآن پژوهان به حروف مقطعه/ تهجی» در ابتدای برخی سور با ارای اقوال
گوناگون در تبیین مراد خداوند از این حروف همراه شده است. در این نوشتار با
فرض صحت روایات وارده از معصومین علیهم السلام در مییابیم که این حروف.
علی رغم عنوان وا حدی که دارندء از یک سنخ نبوده» حکم وا حدی در بارة آن
نمی توان داد. به ضی از این حروف مانند «ص» و «یس»» واژگانی هستند که مفهوم
خاصی دارند. در حالی که بعضی دیگر نظیراالم»» گرد آمدة حروف نخست کلمات
یک عبارتند. در هر حال ویژگی مشترک این حروف. دلالت آن بر ناتوانی بشر از
هماوردی با قرآنی است که این حروفء شکل دهندة آن است.
به علاوه اقوال تفسیری دالّ بر ارتباط این حروف با حساب جمل و ابجد بنا بر تصریح معصوم (ع) از اعتبار ساقط است.
In Surah Al-Qadr, several topics such as: revelation of the Qur'an, virtue of
Laylat al-Qadr, determination of destinies, revelation of angels with the soul and
the companionship of Laylat al-Qadr until dawn with health are discussed. It
refers to the fact that in the descent of angels and souls to the world, there are
also servants of divine creatures and are located in the center of the descent of
angels and the mission of divine angels in Laylat al-Qadr and their presence and
personality are significantly related. Who are these servants who are the subject
and axis of the descent of the angels and what are the secrets that are shared with
them on the Night of Power, are among the issues about which there is not much
information in the apparent interpretation of the verses, but some from the
narrations that refer to the verses of Surah Al-Qadr, reveals truths in recognizing
the infallible divine pilgrims and their officials? In the present study, in order to
explain and clarify the examples of these noble verses and their interpretation,
some interpretive narrations of the two parties have been studied under this
blessed surah. And with the correct interpretation of the hadith of Saqaleen and
the necessity of accompanying the Night of Power and the Executor, and that
only the Imam is a perfect human being and the container of the enlightened
words of the Qur'an, the necessity of divine authority and the mediator of grace
during the descent of angels and destiny was proved
Machine summary:
1. روایات ذیل حروف مقطعه 1-1-«ألم» : این حروف در ابتدای شش سوره از قرآن به کار رفته است 3 و در منابع روایی و تفسیری موجود، پنج روایت با موضوع حروف تهجی «ألم» وجود دارد: 1-1-1- ابن بابويه، قال: حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني (رض)، قال: حدثنا علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن يحيى بن أبي عمران، عن يونس بن عبد الرحمن، عن سعدان، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (ع)...
امام صادق(ع) فرمود: «ألم» از حروف اسم اعظم خداست که در قرآن تقطیع شده و پیامبر و امام، آن را گرد آورده، چون به واسطۀ آن دعا کند، اجابت شود(ابن بابویه، معانی، 23) چنان که در ادامۀ تحقیق خواهیم دید تنها معدودی از روایات رسیده از معصومین(ع) از نقطه نظر صدور خالی از اشکالند و اگر دیگر مبانی نقد احادیث در کنار ثبوت صدور حدیث ملاحظه نشود نتیجۀ تحقیق به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.
در تبیین مراد خداوند از این حروف یک روایت در منابع شیعی موجود است: 1-2-1- به سند(1-1-2): از امام صادق(ع) سؤال شد: معنای «ألر» چیست؟ فرمود: یعنی منم خدای رئوف(ابن بابویه، معانی،22).
1-6-«طه» : این حروف تنها در ابتدای سورۀ«طه» ظاهر شده و در بیان آن دو روایت وارد شده است: 1-6-1- به سند(1-1-2): از امام صادق(ع) سؤال شد: معنای «طه» چیست؟، فرمود: «طه» از اسامی پیامبر(ص) است به معنای: ای طالب حق، هدایت کننده به سوی آن(ابن بابویه، معانی،22).