Abstract:
هدف این پژوهش این است که به بررسی تاثیر ابعاد هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی در شهرداری تهران بپردازد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان شهرداری شهر تهران میباشد. در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده میشود که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد نمونه 379 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه میباشد، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 محاسبه شد. پرسشنامه از روایی و اعتبار تایید شده برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Pls استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها تاثیر ابعاد هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی در میان کارکنان شهرداری تهران مورد تایید قرار داد.
Machine summary:
نتايج تجزیه و تحلیل داده ها تاثیر ابعاد هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی در میان کارکنان شهرداری تهران مورد تایید قرار داد.
فتاح ناظم و همکاران (1393)د تحقیقشان با عنوان " پیش بینی بهره وري کارکنان بز اساس هوش Azma et al Albrekht Gonyea and Kuh سازمانی " که از بین ابعاد هوش سازمانی، متغیر هاي بینش راهبردي، سرنوشت مشترك، روحیه، کاربرد دانش و فشارعملکرد با بهره وري رابطه معنادار دارند.
سلاجقه و همکاران (1391)در تحقیقی با عنوان" بررسی رابطه هوش ساز مانی و میزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات "به این نتیجه رسیدند که تمایل زیاد به تغییر، اتحاد و توافق بالاي کارکنان باعث افزایش میزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان شده است.
آزما و همکاران 1 ( 2012 ) در پژوهشی با عنوان" کاربرد فناوري اطلاعات و رابطه آن با هوش سازمانی"به این نتیجه رسیدند که رابطه مهم و معناداري بین کاربرد فناوري اطلاعات و مولفه هاي تمایل به تغییر، کاربرد دانش و چشم انداز مشترك وجود دارد.
فرضیات تحقیق: 1- بعد هوش فنی در هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی در شهرداری تهران تاثیر معنی داری دارد.
2- بعد هوش ادراکی در هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی در شهرداری تهران تاثیر معنی داری دارد.
3- بعد هوش زمینه ای در هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی در شهرداری تهران تاثیر معنی داری دارد.