Abstract:
این مقاله با تکیه بر منابع الاهیاتی و اساطیری در کیش مانوی، به مطالعه و تحلیل جایگاه «بامایزد» به عنوان ایزدی که منصب معمار خدایان را در اختیار دارد، میپردازد. تولد مانی و سپس پرورش او در منطقهای که تلاقیگاهِ فرهنگهای ایرانی و رومی و ادیان زرتشتی، مسیحی، بودایی، بابلی و کلدانی بود سبب گرایش او به نوعی عرفانگراییِ التقاطی شد. اما بدون تردید مانی و مانویت در گرایش به دو بُنگرایی (ثنویت) که شاخصۀ بارز نحلههای گنوسی است، بیش از هر آئین دیگری متأثر از زروانیسمِ میترایی است که از سوی مغان زرتشتی در بینالنهرین تبلیغ میشد. بر همین اساس، تقابل ازلی میان دو گوهر خیر و شر در ادبیات اسطورهایِ مانویت بالأخص در روایت آفرینش جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داد و مراحل سهگانۀ آفرینش در کیش مانی را به عرصۀ تقابل پدرِ بزرگی در مقام گوهرِ خیر و شاهزادۀ تاریکی به عنوان گوهری اهریمنی تبدیل نمود. بامایزد در مقام رازیگرِ بزرگ خدایان و در عرصۀ این تقابل اسطورهای و در مراحل مختلف فرایند آفرینش از منظر مانویان، ایفای نقش میکند. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد خویشکاری ایزد هنر و معماری در الاهیات مانوی نجات انسان از بند اسارتِ پارههای ظلمت و تاریکی اهریمنی از یکسو و ساخت بهشت مینوی برای نیکوکاران و دوزخ برای در بند کشیدن اهریمنان از سوی دیگر است. این مقاله که با استفاده از روش تحلیلی و با مطالعهای متن محور به انجام رسیده، ابتدا به مطالعۀ آموزۀ دو بُنگرایی (ثنویت) در کیش مانی پرداخته و سپس به تحقیق در جایگاهِ ایزد هنر و معماری در الاهیات و اسطورهشناسیِ مانوی میپرد.
Relying on theological and mythological sources in Manichaean religion, this essay studies and analyzes the action of "Bamyazd" as a deity who holds the position of Architect of the Gods. Mani's birth and subsequent upbringing in a region that was a crossroads of Persian and Roman cultures and the Zoroastrian, Christian, Buddhist, Babylonian and Chaldean religions led to his tendency towards a kind of eclectic mysticism. But there is no doubt that Mani and Manichaeism, in their tendency towards dualism, which is a prominent feature of the Gnostic schools, are more influenced than any other religion by the Mithraic Zoroastrianism propagated by the Zoroastrian Magis in Mesopotamia. Accordingly, the eternal confrontation between the two gems of Good and Evil in the Manichaean theology and mythological literature, especially in the narrative of creation, has a special place and the three stages of creation in Mani’s religion in the arena of confrontation of the grandfather as the gem of Good and the prince of darkness as a gem Turned into a demon. Bamyazd plays the role of the great secret of the Gods and in the arena of this mythical opposition and in the various stages of the process of creation from the Manichaean point of view. The results of the research show that the function of the God of Art and Architecture in Manichaean theology and mythology is to save man from the captivity of the pieces of demonic darkness on the one hand and to build a heavenly paradise for the virtuous and hell to imprison the demons on the other. This paper, which is done using analytical method and text-based studies, first studies the doctrine of dualism in Manichaean and then investigates the position of the god of art and architecture in Manichaean theology and mythology.