Abstract:
چکیده
مقدمه: ازجمله مزیتهای استفاده از چندرسانهای آموزشی بالا بردن انگیزه دانشجویان برای مشارکت و همکاری، ارتقای مهارتهای حل مسئله و تسهیل دستیابی به هدف است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدفگرایی تحصیلی دانشجویان انجامگرفته است.
روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت عمومی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل در سال 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 1 ساعته در محیط چندرسانهای آموزش دیدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای حل مسئله کسیدی و لانگ (2002) و هدفگرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998) میباشد.
یافته ها: یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس نشان داد چندرسانهای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدفگرایی تحصیلی دانشجویان تأثیر دارد (001/0>P). چندرسانهای آموزشی بر مؤلفههای راهبردهای حل مسئله (درماندگی، کنترل، اجتناب، خلاقیت، اعتماد، گرایش) و مؤلفههای هدفگرایی تحصیلی (تسلط هدف، عملکرد و پرهیز از شکست) دانشجویان تأثیر دارد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد چندرسانهای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدفگرایی در دانشجویان تأثیر دارد. از این میتوان از چندرسانهای آموزشی در جهت آموزش به یادگیرندگان در دروس و مقاطع تحصیلی دیگر استفاده کرد.
Abstract
Introduction: One of the advantages of using educational multimedia is to raise the studentchr('39')s motivation for participation, collaboration skills, problem-solving skills, and facilitate the achievement of the goal.The aim of the current study was to investigate the impact of educational multimedia on problem solving strategies and academic goal-orientation of student.
Methods: The research method was experimental with pretest - posttest design and a control group. The statistical population was composed all undergraduate students of payame noor university of Aran and Bidgol in the year 2017-2018, 60 of them were selected by available sampling method as sample and were randomly assigned to experimental and control groups (n=30). The experimental group trained 8 sessions of 1 hour in a multimedia environment. The research tools include Cassidy and Lang problem solving strategies (2002) and academic goal-orientation of Buffard&et al (1998) questionnaire.
Results: The findings of the study a multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed educational multimedia influences the problem-solving strategies and academic goal-oriented students (P
Conclusion: The results of the study showed educational multimedia influences the problem-solving strategies. academic goal-oriented students and this new method be used to educate learners in other courses and academic grades.