Abstract:
هدف: یکی از راههای زنده نگه داشتن روششناسی در جامعه، بررسی آرا، اندیشهها و روشهای اندیشمندان و استخراج الگوی اندیشهورزی و روششناسی آنهاست. آیتالله شهید علامه مرتضی مطهری، ژرفاندیش و متفکری است که بررسی اندیشهاش میتواند افقهای نوینی در امر پژوهش، روششناسی و مسئلهشناسی بگشاید. روششناسی شهید مطهری آمیزهای از مبانی اسلامی، تدبّر نوین در مشکلات جامعه اسلامی و ابتکارات فکری و تواناییهای ذهنی بود. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به ویژگیهای روششناسی استاد مطهری در پژوهش مسئلهمحور بود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع کتابخانهای بود. یافتهها: یافتههای این این پژوهش در قالب الگویی شامل بسترسازهای فردی: هدفمندی، عشق به علم و تفکر، خودآگاهی، هجرت فکری و حقیقتجویی؛ بسترسازهای تاریخی- اجتماعی: کشف ریشههای تاریخی در تحقیق، بررسی عملکردهای فلسفی حکمای مسلمان، نقد فیلسوفان مسلمان، عمقنگری تاریخی و نقد عالمانۀ اندیشهها؛ و پیشرانهای روشی: دستیابی به نیازها، روشمندی، قاعدة اهم فالاهم، تیزبینی، آیندهنگری، عمقیابی، مسئلهمحوری فعالانه، نوآوری و پرهیز از مطلقگرایی ارائه شد. نتیجهگیری: شهید مطهری در مسئلهشناسی و مسئلهیابی از زمان علمی خویش جلوتر بود؛ ذهن و چشم مسئلهیاب داشت؛ تحقیقاتش بر حسب نیاز بود؛ خالق یک نظام واحد فکری بود و در تحقیق مسئلهمحور، ضابطه و قاعدهمندی را رعایت میکرد.
Objectives: One of the ways to keep the methodology alive in a society is to study the opinions, thoughts and methods of thinkers and extract their pattern of thinking and methodology. Ayatollah Shahid Allameh Morteza Motahhari is a profound thinker and thinker whose study of thought can open new horizons in research, methodology and problem solving. Shahid Motahari's methodology was a mixture of Islamic principles, new thinking in the problems of Islamic society and intellectual initiatives and mental abilities. Based on this, the aim of the present study was to achieve the methodological features of Professor Motahhari in problem-oriented research. Method: The method used in this research was library. Results: Findings of this research in the form of a model including individual contexts: purposefulness, love of science and thinking, self-awareness, intellectual migration, and truth-seeking; Historical social contexts: Discovering historical roots in research, examining the philosophical practices of Muslim scholars, critiques of Muslim philosophers, historical insight, and scholarly critique of ideas; And method propulsions: Achieving needs, methodology, the most important rule of Falaham, insight, foresight, in-depth search, active central issue, innovation and avoidance of absolutism were presented. Conclusion: the author of the research concluded that Martyr Motahhari was ahead of his scientific time in diagnosing the problem and problem-solving, he had a problem-solving mind and insight, his research was as needed, he was the creator of a single system of thought, he observed rules and regulations in problem-oriented research, and so on.