Abstract:
زمینه: مرور نظام مند پژوهش ها حاکی از این است که در تبیین اضطراب تحصیلی نوجوانان متغیرهای مختلفی تأثیر می گذارد، اما نقش نظریه ذهن و سازگاری به عنوان یک مدل یکپارچه مغفول مانده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مدل معادلات ساختاری تبیین اضطراب تحصیلی نوجوانان دختر بر اساس نظریه ذهن با نقش واسطهای سازگاری بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان دختر پایه نهم مدارس دولتی متوسطه اول شهر قائم شهر در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل میدادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ (1993)، پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی آلبرت و هابر (1960) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ نظریه ذهن استیرمن (1994) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری با نرم افزارهای SPSSV18 و AMOSV23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد متغیرهای نظریه ذهن و سازگاری بر اضطراب تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری دارند (0/01 >P). همچنین اثر غیرمستقیم نظریه ذهن با اضطراب تحصیلی از طریق میانجیگری سازگاری مورد تأیید واقع شد. به طور کلی مدل پژوهش تأیید شد و متغیرهای پژوهش توان پیش بینی 67 درصدی از متغیر اضطراب تحصیلی را داشتند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، متغیر نظریه ذهن به واسطه سازگاری بر اضطراب تحصیلی نوجوانان دختر اثر غیر مستقیم داشته و ازاین رو آگاهی معلمان، مدیران، والدین، دانشآموزان و سایر متخصصان حوزه تعلیم و تربیت از این متغیرها میتواند در جهت کاهش اضطراب تحصیلی نوجوانان دختر کمککننده باشد.
Background: A systematic review of research suggests that different variables affect the explanation of adolescent academic anxiety, but the role of mind theory and compatibility have been neglected as an integrated model.
Aims: The purpose of this study was to evaluate the structural equation model of academic anxiety explanation of female adolescents based on mind theory with the mediating role of compatibility.
Method: The present study was a descriptive correlation and structural equations. The statistical population of the present study consisted of all ninth grade female adolescents in the first secondary schools during 2019-2020 in Ghaemshahr. In this study, 300 people were selected by two-stage cluster sampling to determine the sample size. Sinha and Singh’s (1993) Student Compatibility Questionnaire, Albert and Haber’s (1960) Academic Achievement Anxiety Questionnaire, and Stirman's Mind Theory (1994) were used for data collection. Structural equations with SPSSV18 and AMOSV23 software were used to analyze the data.
Results: The results showed that the variables of mind theory and compatibility have a direct and significant effect on academic anxiety (P
Conclusion: Based on the results of this study, mind theory variable has an indirect effect on the academic anxiety of female adolescents due to compatibility, and therefore the knowledge of teachers, principals, parents, students and other experts in the field of education could be helpful in reducing the academic anxiety of female adolescents.