Abstract:
در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، نقش کارگزاران در کارآمدی دین و تعالی نظام اسلامی منحصر بفرد است. در همین راستا این مقاله تلاش نمود با احصای مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران و راه های تقویت آن مؤلفه ها در جهت زمینه سازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی گام بردارد.در فرآیند پژوهش، با بهره گیری از نظریه داده بنیاد متنی کلیه بیانات آیت الله خامنه ای در جمع کارگزاران فیش برداری و داده ها با کدگذاری های باز، انتخابی و نظری تحلیل گردید.مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزش محور در تعیین شایستگی ها، تعداد 22 مقوله اصلی برای شایستگی های کارگزاران شناسایی و در سه کدبنیادی تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز نیز دسته بندی و همچنین تعداد 16 مقوله اصلی برای راه های تقویت شایستگی های احصاءشده اقتباس گردید.نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند با تربیت و سازماندهی مؤثّر کارگزاران ترازِ دولت اسلامی هم راستا با شایستگی های تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز با بهره گیری از راه هایی مانند استحکام ساخت درونی، انسجام نسلی، شناسایی و هدایت نیروهای جوان مستعد (نجم) و گسترش هیئت های اندیشه ورزی در افق تمدّنی انقلاب اسلامی در جهان تأثیرگذار باشد و با هم افزایی کارگزاران خود در قالب «بسیج سفیران تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز»، گام های استوارتری در جهت تمدّن سازی بردارد.
To achieve a new Islamic civilization, the public officials' role in the efficiency of religion and excellence of the Islamic system is exclusive. In this regard, this Article attempted to take steps to establish the Islamic Government in the new chapter of the life of the Islamic Republic of Iran by counting the components of competency of the public officials aligned with The Islamic Republic of Iran and improving those components.In the research process, having used textual Grounded Theory, all Ayatollah Khamenei’s statements were recorded among the public officials, and the data were analyzed by open, selective and theoretical coding.Based on the strategy-oriented and value-oriented approach in specifying the competencies, 22 main categories for public officials' competencies and also 16 main categories for their improvement were identified.Government of the Islamic Republic of Iran can be effective at the horizon of the civilization of Islamic Revolution in the universe, by effectively training and organizing the public officials aligned with The Government of the Islamic Republic of Iran, in line with the transformative, transcendental and civilized competencies, having used ways to strengthen the internal construction, generational cohesion, identifying and guiding talented young human resources and expanding think tanks and shall take firm steps toward civilization through synergy of its public officials in the form of " transformative, transcendental and civilized ambassadors".
Machine summary:
ا. ايـران ، نقـش و اثرگذاري موضوع تعيين شايستگيهاي موردانتظار و معطوف به افق تمـدّني آينـده انقـلاب اسلامي، در تعالي رفتار و عملکرد کارگزاران منطبق با موازين و معيارهـاي اسـلامي (تـراز مرحله دولت اسلامي) و نيز انتخاب شايسته ايشان براي کارآمـدي نظـام اسـلامي و تعـالي جامعه اسلامي برجسته است ؛ برابر فرمايش آيت الله خامنه اي، «اگر ضـعف هـاي خودمـان را پنهان کنيم ، نشناسيم ، تجاهل کنيم ، اين ضعف ها خواهد ماند و نهادينه خواهد شد، برطـرف نخواهد شد» (همان ، ١٣٩٠/١١/١٤).
بر همين اساس ، اين پژوهش در راستاي افق تمدني انقلاب اسلامي و به منظور مشارکت در توليد محتواي علمي حوزه علوم انساني اسلامي به اين مسئله ميپردازد که «مؤلفـه هـاي شايستگي کارگزاران تراز دولت اسلامي در ايران با رويکرد تمدن نوين اسلامي در انديشـه آيت الله خامنه اي چيست ؟ و راه هاي تقويت آن مؤلفه ها چگونه است ؟» بدين منظور از حيث سازمان و ساختار پژوهش ، ضمن سـازماندهي موضـوعي مطالـب به صورت قيفي، به مرور ادبيات و مباني نظري پژوهش و نيز مرور الگوهاي مرتبط داخلي و خارجي و اشاره به افتراق و اشتراک الگوها با مؤلفه هـاي شايسـتگي موردانتظـار، مجموعـه بيانات ايشان در جمع کارگزاران نظام ج .
بنابراين در اين پژوهش تلاش خواهـد شـد بـه دليـل تفـاوت هـايي کـه اشـاره گرديـد، مؤلفه هاي شايستگي کارگزاران تراز دولت اسلامي متناسب با آرمان ها و افق حرکتي انقلاب اسلامي با رويکرد تمدني در چهارچوب نظريه تمدن نوين اسـلامي برابـر انديشـه آيـت الله خامنه اي شناسايي و نيز راهبردهاي تقويت آن مؤلفه ها ارائه گردد.
منابع انگليسي Allena, Stuart, Williamsb, Peter, Allenc, Danielle (2018), "Human resource professionals' competencies for pluralistic workplaces", The International Journal of Management Education, pp: 309–320.