Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف وضعیتشناسی مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاههای کشور بر اساس تجربۀ زیستۀ مسئولان و اساتید دانشگاه در دوران کرونایی و پساکرونا انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای بررسی 20 مقاله، یک کتاب و دو پایاننامه و تکنیک تحلیل تم برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها استفاده شده است. یافتهها: مقولههای «زیرساختهای مورد نیاز آموزش مجازی»، «مسائل و مشکلات آموزشی و فرصتهای به وجود آمده در دوران کرونایی»، «مسئولیت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه»، «نقش علوم انسانی»، «ابعاد تربیتی، اخلاقی و معنوی دروس و اساتید معارف در دانشگاه»، «توجه به ماهیت، اهداف و جایگاه دروس معارف اسلامی»، «نقشآفرینی اساتید معارف در فرایند تدریس»، «نهادینهسازی اخلاق و فرهنگ آموزش مجازی»، «بازتعریف نقش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها» و «راهاندازی سامانۀ مجازی جامع معارف(تحت نظارت نهاد نمایندگی رهبری)» استخراج شدهاند. نتیجهگیری: با توجه به مسئولیت خطیر دانشگاه در زمینۀ آموزش فرهنگ و اخلاق دانشجو، میتوان از نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر در مسیر سیاستگذاری مناسب برای آموزش و تربیت دانشجویان در راستای اهداف جامعۀ اسلامی، در شرایط دوران کرونایی و پساکرونا استفاده کرد.
Objectives: : The present study is conducted with the aim of doing situationology on the educational, cultural, and research issues of the country's universities, considering the lived experience of university authorities and professors who have worked in Corona and post-Corona circumstances. Methods: The qualitative content analysis method has been used to review 20 articles, a book, and two theses and also thematic analyses technique are used to analyze the interviews. Results: Extracted in the present study are some categories such as "required structures of virtual education", "educational issues and problems", "opportunities created in the Corona era", "cultural and social responsibility of universities", "the role of the humanities", "the moral, spiritual, and upbringing dimensions of courses ", "University professors teaching Islamic thoughts in universities", "considering the nature, goals, and situation of the Islamic educational courses", "the role Islamic professors in the process of teaching", "institutionalizing ethical norms and the culture of distance learning", "redefining the role of the supreme leader representation in universities" and "establishing a comprehensive virtual education system." Conclusion: With respect to universities' weighty responsibility towards the process of giving students Islamic upbringing, it is flawlessly possible for educational authorities to use the obtained results of the present study to frame the most appropriate policies which are in direction of Islamic norms and purposes in the Corona and post-Corona circumstances.
Machine summary:
يافته ها: مقوله هاي «زيرساختهاي مورد نياز آموزش مجازي»، «مسائل و مشکلات آموزشي و فرصتهاي به وجود آمده در دوران کرونايي»، «مسئوليت فرهنگي- اجتماعي دانشگاه»، «نقش علوم انساني»، «ابعاد تربيتي، اخلاقي و معنوي دروس و اساتيد معارف در دانشگاه»، «توجه به ماهيت ، اهداف و جايگاه دروس معارف اسلامي»، «نقش آفريني اساتيد معارف در فرايند تدريس »، «نهادينه سازي اخلاق و فرهنگ آموزش مجازي»، «بازتعريف نقش نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاهها» و «راهاندازي سامانۀ مجازي جامع معارف(تحت نظارت نهاد نمايندگي رهبري)» استخراج شدهاند.
نتيجه گيري: با توجه به مسئوليت خطير دانشگاه در زمينۀ آموزش فرهنگ و اخلاق دانشجو، ميتوان از نتايج به دست آمده از پژوهش حاضر در مسير سياستگذاري مناسب براي آموزش و تربيت دانشجويان در راستاي اهداف جامعۀ اسلامي ، در شرايط دوران کرونايي و پساکرونا استفاده کرد.
در مرحلۀ نخست پژوهش ، به منظور تشريح وضعيت موجود آموزشي ، پژوهشي و فرهنگي دانشگاهها، با استفاده از تحليل محتوا به بررسي متون علمي در قالب مقاله ، کتاب و پاياننامه دربارة دانشگاه و بحران ويروس کرونا، منتشرشده در پايگاههاي علمي معتبر کشور، از زمان شيوع بحران مذکور پرداخته شده است .
(حسيني مقدم ، ١٣٩٩) (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٩: مفاهيم نقش مسئوليت فرهنگي- اجتماعي دانشگاه در دوران کرونايي آموزش عالي کشور با امکاناتي که در اختيار دارد، بايد در شرايط بحراني با کمک ساير سازمانها در راستاي حل بحران قدم بردارد و تا حد امکان از آسيبهاي آن به جامعه جلوگيري کند.
"Comparative study of the challenges and opportunities of higher education during the corona pandemic in Iran and the world".